Wat is het zogenaamde 'speeksel spuiten'?

Onder mijn tong heb ik een soort zacht bultje zitten waar in het midden een spleetje zit. Het bultje is niet heel erg hard, ik kan het met mijn tong bewegen. Soms, wanneer ik bijvoorbeeld praat of mijn mond open toe om te eten, wordt er als het ware speeksel uit dat spleetje gespoten. Als ik bijvoorbeeld mijn hand voor mijn mond heb op dat moment, zit mijn hand helemaal onder de druppels speeksel (wat heel dun is, eigenlijk net water). Ik heb het idee dat dit misschien wel een centimeter of 10/15 verderop kan komen. Weet iemand misschien wat dit is?

Toegevoegd na 22 minuten:
Oh, wat ik ben vergeten te vermelden:
Dit bultje dat er nu zit, heb ik nooit eerder gehad. Hij zit er pas een paar weken. Daarnaast doet het ook pijn. De pijn is een beetje te vergelijken met de pijn van een aft, maar een aft is het duidelijk niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
9.1K

Het beste antwoord

Dit bultje is inderdaad een ontstoken glandula sublingualis(glandula=speekselklier, sublingualis sub=onder lingualis= tongzijde). Het is niet erg, maar hij kan soms verstopt raken. Je kunt in dit geval het beste een afspraak maken met je huisarts en hij/zij kan je dan doorverwijzen naar een kno-arts.
De kno-arts kan dan met 5 minuten het bultje chirurgisch, onder plaatselijke verdoving, verwijderen.
Ik studeer zelf tandheelkunde en heb dus vaak te maken met het "sproeien". Dit gebeurd bij ieder mens. Wanneer ik bijvoorbeeld de mond te droog maak en een speekselklier activeer, gebeurt dit bij veel mensen. Niks ergs, maar gezien het fijn dat het een hard bultje is, zal ik er zeker een x door een tandarts/kno-arts door laten kijken. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Klinkt als de Glandula Sublingualis, een speekselklier die onder de tong gelegen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het water loopt je in de mond. je hebt vast wel van die uitdrukking gehoord. dat is precies wat er gebeurt: je denkt aan lekker eten, en onwillekeurig bereidt je lichaam je voor op het verteren van voedsel wat binnen zou kunnen komen! de hersenen geven een reflexmatige impuls naar je speekselklieren, om speeksel in je mond te spuiten. en die voor in je mond zitten, kunnen het water je mond uitspuiten als je je mond open doet. zo werkt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet echt dat dat er iets mee te maken heeft. Ik heb een bultje onder mijn tong zitten met een spleetje erin, dat er niet thuis hoort. Daarnaast 'spuit' het speeksel onwillekeurig. Gewoon als ik mijn mond open doe. Dit kan zijn bij het praten, het eten, maar bijvoorbeeld ook bij het gapen.
Als je net gegaapt hebt / aan het gapen bent, vult die klier zich ook met speeksel. als je er dan met je toch op duwt, kan het er ook uit spuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik ook, het is niet ergs, het zijn gewoon je speekselklieren, die hun werk doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig dat je het over één "bultje" hebt onder de tong. Bij mij zitten er toch duidelijk 2, die precies voldoen aan je omschrijving. Maar misschien heb ik een afwijking :-)

Het is een gewoon een vochtkliertje. Je hebt ze ook aan de binnenkant van je wangen. Dat dat kliertje vocht produceert als je gaat praten, zou kunnen komen, omdat je even een tijdje niet hebt gepraat, en het kliertje door je tong afgesloten is geweest. Maar dat gok ik eigenlijk alleen maar.

Als je gaat eten, dan is alles veel duidelijker. Je lichaam zit zo prachtig inelkaar, dat als je gaat eten, en zelfs als je alleen nog maar het plan hebt om te gaan eten, die vochtkliertjes automatisch al aan het werk gaan. Je zult vast weleens iemand hebben horen zeggen: "het water loopt me door de mond" als hij iets heel lekkers ziet.
Dat gebeurt ook letterlijk zo. Je hebt immers, als je b.v. een boterham eet, wat vocht nodig in je mond, om die wat droge boterham makkelijker te kunnen doorslikken.

Dat het vocht soms echt uit je mond komt zoals je schrijft daar heb ik geen verklaring voor. Ik ken dat verschijnsel alleen als je gaapt. Dan gebeurt het weleens dat die kliertjes wat "sproeien". Mocht dit verschijnsel echt een probleem voor je zijn, dan kan ik je alleen maar aanraden hier eens over te praten met je huisarts. Succes!

Toegevoegd na 16 minuten:
Toegevoegd n.a.v. de uitbreiding van je vraag.

Of dat "bultje" er eerst niet zat en nu wel, dat vraag ik me af. Het heeft er denk ik altijd al gezeten, maar het valt je nu pas op. Maar natuurlijk geloof ik je op je woord. ;-)

Als het wat pijnlijk is, dan kan het gewoon een heel klein beetje ontstoken zijn, of gewoon verstopt. Ik zou me er verder niet druk over maken, maar als het nou over een dag of 5 nog net zo pijnlijk is als nu, of het gaat meer pijn doen, dan moet je echt even contact opnemen met de huisarts. Een huisarts vindt het nooit vervelend als je voor niets komt, behalve als je 3 keer per dag bij hem op bezoek komt met een klacht :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is heb je inderdaad twee ondertongspeekselklieren, goed woord voor scrabble trouwens. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben blij met deze reaktie, want dan heb ik dus geen lichamelijke afwijking :-) Inderdaad! Heel mooi puzzel- scrabblewoord!
ik zou zeker naar de dokter gaan omdat het oom pijn doet!

succes