Ik heb vaak last van afte, heeft iemand nog tips?

heb nu afte naast mijn kies en doet behoorlijk zeer! heb wel aftamed gekocht om het erop te smeren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
6.7K

Antwoorden (12)

• Lokale preparaten op basis van lokale anesthetica (bv. lidocaïne) kunnen de pijn verlichten. Zelden is er een prikkelend gevoel of een allergische reactie. Bij uitgebreid gebruik van lokale anesthetica bestaat er, zolang het mond- en keelslijmvlies gevoelloos is, risico van verslikken. Om het effect zo lokaal mogelijk te houden, wordt de voorkeur gegeven aan een viskeus preparaat van lidocaïne (Xylocaïne Visqueuse).

• Lokale preparaten op basis van chloorhexidine (Baxil ® (spray), Eludril® (oplossing), Corsodyl® (gel, oplossing, spray) gaan secundaire besmetting van de wondjes tegen. Chloorhexidine kan de tanden bruin kleuren; misschien wordt de bruinkleuring tegengegaan door de tanden te poetsen vóór de mondspoeling.

• Lokale preparaten op basis van een corticosteroïd (bv. triamcinolonacetonide 0,1%, Kenacort A, onder vorm van gingivale pasta) zouden de pijn verlichten en de genezing versnellen.

Bij patiënten met ernstige recidiverende aften is systemisch gebruik van corticosteroïden een mogelijke behandeling, maar er is geen bewijs dat dit doeltreffender is dan lokale toepassing van corticosteroïden, en het risico van ongewenste effecten is groter.
13 jaar geleden
Aften wordt meestal veroorzaakt door gebrek aan een vitamine (weet even niet welke). Roosvicee drinken schijnt erg goed te helpen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoeft niet altijd te zijn maar je bedoelt vitamine B cyanocobalamine
Tegen de pijn kun je wat zout op je vinger leggen en het er tegenaan drukken. Kan wel even vreselijk zeer doen, maar daarna is de pijn wel (voorlopig) weg. Helaas zit die aft er dan nog wel steeds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon had hier ook vaak last van. Ik dacht dat het kwam omdat hij niet goed poetste, want dat is vaak een oorzaak. De mondhygiëniste liet ik dit controleren, maar daar lag het bij hem niet aan. Ik kwam er allengs achter dat hij dit kreeg van ongeschilde appels. Hoe goed ze ook afgespoeld waren. Toen hij voortaan de appels schilde, was het over. Aftamed helpt goed. Het legt een beschermend laagje over de blaar en daardoor infecteert het niet meer. De eerste 2 min. na het aanstippen iet met je tong aanraken om het beschermend laagje te laten vormen.Wel het eerste uur erna niet eten of drinken. Je wang kan iets gevoelloos worden en dan loopt het er zo weer uit.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vaak is je weerstand ook lager als je aften krijgt. Vitamine C is dan ook een optie om ze niet steeds terug te krijgen.
13 jaar geleden
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een collega zei me onlangs toevallig dat ze haar mond met zout water moest spoelen. Zo vaak mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb hiervoor "dentie" besteld bij de natuurapotheker, . dit is een poeder op basis van verkoolde aubergines en zeezout. smaakt heel vies, maar sindsdien nooit of tenimmer nog last gehad van aften.... ik gebruik het nu al zo'n 20 jaar. ik poets er elke avond mijn tanden mee. eerst met tandpasta, dan met dentie.
vroeger, als ik een ontstekingetje voelde opkomen, smeerde ik er dik dentie op en liet het 10 minuten inwerken. daarna spoelde ik met zo heet mogelijk water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spoelen met bosbessensap wil ook weleens helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pyralvex Berna is een soort jodiumtinctuur.
In dit flesje zit een klein kwastje waarmee je de aften kunt aanstippen.
dit kan je kopen bij een drogist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AFTA JUVENTUS
bij de eerste tekenen aanbrengen
enkel verkrijgbaar in Spanje

ALLUINSTEEN
met het steentje tegen de afte duwen tot de afte dicht is
apotheek

AMIDON (stijfsel voor de was)
smeer het wit product op de afte
warenhuis

BIERGISTTABLETTEN
een 4-tal/dag
natuurwinkel

COLCHICINE
dagelijks 1 comprime colchicine van 1mg innemen
WEL eerst: speciaal bloedonderzoek
apotheek

DAPSONE
onder dokterstoezicht en regelmatig witte en rode bloedcellen laten controleren
apotheek

ECHINACEA Purp. MT
het product met een oorstokje op de aft wrijven
apotheek

GARCINIA-MANGOSTANA
een 100% natuurlijk product
natuurwinkel, kruidvat

GELE POMPELMOES
bij gewaarwording van een aft, ’s morgens en ’s avonds een GELE pompelmoes eten, en dit 2 à 3 dagen

GREEN MAGMA
een supplement dat u voorziet van de nodige basenoverschotten
natuurwinkel, kruidvat

HEEL-MUCOSA COMPOSITUM (ampullen) combineren met
ENGYSTOL (tabletjes)
- 2x/week, 1 ampul in glas water; gedurende de dag met kleine slokjes de mond spoelen en inslikken

- 3 x 1tablet/dag: tablet opzuigen (1 week toepassen; 1 week geen tabletjes nemen, dan terug een week toepassen.)
Bij acuut aftenprobleem, meerdere tabletjes opzuigen.

Deze 2 producten 3 maand toepassen
apotheek

KENACORT
zalf voor het slapengaan op de afte doen, de aft verdwijnt na 2 dagen
product is uit de handel, maar apotheker kan zelf samenstellen
apotheek

L’EQUILIBRE VITAL
een supplement dat u voorziet van de nodige basenoverschotten
natuurwinkel, kruidvat

LASER EN OPTISCHE VEZEL
na 6 tot 12 behandelingen zijn de aften weg
kinesitherapeut of huidarts die beschikt over laser en optische kabel

MOERBEIEN-confituur
1 eetlepel/dag

MONDSPOELING (recept)
Chloorhexidine 0,2%
Benzocaïne 0,04%
Muntwater ad 200ml
regelmatig spoelen
apotheek

PANOTILE oordruppels
helpen om te verdoven
een beetje op een oorstokje aanbrengen, op de aft wrijven
apotheek, op doktersvoorschrift

PANSORAL (rode tube)
zalf
niet verkrijgbaar in België, wel in Frankrijk

PARODONTAX tandpasta
warenhuis

PROPOLIS TINCTUUR
iedere ochtend (VOOR ALTIJD) een 10-tal druppels op een stukje brood

PYRALVEX
aanbrengen met borsteltje
apotheek

PYRIDOXINE (vit. B6 en vit. C) + een antiseptische mondspoeling
1 tablet/dag
de pyridoxine dagelijks innemen, bij stopzetting komen de aften na 3 weken terug
mondspoeling na het tandenpoetsen
apotheek

Etc. etc. Klik voor meer op de link hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt ook veroorzaakt door tomaten. Bel je tandarts even voor advies.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het naast een kies is zou ik even een afspraak maken voor de tandarts. Niet om je bang te maken maar het kan ook duiden op een ontsteking aan de wortelpunt. De ontsteking kan niet weg en vorm zich een bultje aan het oppervlak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hextril is het geschikte product tegen aften.
wegens zijn antibacteriële werking is Hextril aangewezen
bij mondaandoening.
Dagelijks 2x per dag spoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spoelen met Zilverwater, hierdoor worden de bacterieen om zeep geholpen . Werkt uitstekend.