hoe kan het dat je zomaar je tanden/kiezen eruit vallen.Dit gebeurt bij een goede vriend van me hij is 50 jaar.Is er inmiddels al 6 kwijt

wel regelmatig tand/kies pijn gehad maar gaat over dan komt de tand los er valt er spontaan uit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
22.1K

Het beste antwoord

Parodontitis - Onsteking van het weefsel rondom de tand - Plaque en tandsteen
Andere benamingen zijn: tandwortelvliesontsteking of periodontose. Parodontitis is een ontsteking van de weefsels die de gebitselementen omgeven en steunen, zoals het tandvlees en het tandkasbot. De aandoening begint als tandvleesontsteking (gingivitis) die niet wordt behandeld. Tandvleesontsteking is het gevolg van slechte gebitsverzorging, waardoor tandplaque en tandsteen ontstaat. Tandplaque is een kleverige substantie die bestaat uit slijm, voedselresten en bacteriën. Tandsteen ontstaat als verharde neerslag van plaque en speeksel en irriteert en infecteert het tandvlees, dat geleidelijk aan afgebroken wordt. Het tandvlees trekt terug en er ontstaat ruimte (pockets) tussen tanden en tandvlees, die steeds dieper worden en waarin zich plaque en tandsteen ophopen.

De bacteriën in de plaque produceren enzymen die het tandbot en de steunweefsels aantasten, waardoor de tanden en kiezen los in de tandkas komen te staan. Pus ontstaat als er infectie bijkomt en soms ontstaat een abces. Tenslotte verdwijnt er zoveel bot dat de tanden en kiezen uitvallen. Parodontitis, en niet cariës (lees het artikel over tandbederf), is dan ook de belangrijkste oorzaak van tandverlies bij volwassenen
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn meerdere antwoorden mogelijk. Het kan zijn dat je vriend in een slechte voedingstoestand verkeerd. Er kan ook een ziekte in je gebit zitten. Ik zou hem een spoedig bezoekje aan zijn tandarts aanraden voordat hij geen gebit meer overhoudt!
13 jaar geleden
Dit riekt naar tandenknarsen, maar het kan ook andere oorzaken hebben uiteraard. Een bitje tegen knarsen kan een eenvoudige oplossing zijn.

Ik zou sowieso naar de tandarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige die echt antwoordt op deze vraag kan stellen is een tandarts die na een onderzoek (aan de hand van foto's) hopelijk kan vaststellen wat de oorzaak is. Succes!!