kan een tandarts een afgebroken kroon weer verlijmen met het resterende stukje tand in de kaak

In geval er bij iemand een kroon is afgebroken en er zit nog een reststukje van die tand in de kaak, kan de tandarts het zaakje dan weer verlijmen zodat de tand niet verloren hoeft te gaan.
Ik vroeg me ook af welke lijm de tandarts hiervoor het beste kan gebruiken. Mogelijk zijn er tandartsen - tandartsassistentes of ervaringsdeskundigen op deze site zelf die willen reageren natuurlijk zijn ook deskundigen op gebied van lijm welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
36.6K

Het beste antwoord

Bij mij is wel eens na 25 jaar de kroon losgeraakt en die kon er weer terug opgelijmd worden, maar bij jou is het tandbeen gebroken als ik het goed begrijp.
Ik geef je niet veel kans, want de lijm (cement) die tandartsen gebruiken is erg goed maar de krachten die onder het kauwen optreden zijn erg groot.
Uiteindelijk heeft de tandarts natuurlijk het laatste woord want ik ben maar een leek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik ben ook maar een leek dus een tandarts zal er naar moeten kijken.
ik ben wel een "ervaringsdeskundige" met meerdere kronen en die dingen 'zitten als een huis" na heel wat getob ervoor.
als er dus iets afbreekt vrees ik dat de kies daar heel zwak is en dat lijkt me de reden dat het niet te repareren is. Vergelijk het met het lijmen van een stuk hout in een verrot kozijn (excuses als dit wat grof klinkt) maar op zo'n zwakke ondergrond houdt de (wel stevige) bovenkant dan niet.
13 jaar geleden
Dat hangt er van af wat er achter gebleven is in de mond. Ik snap uit je verhaal dat er ook een stukje tand is mee gekomen. Als je een kroon wil terug plaatsen moet er nog genoeg eigen tand over zijn. Eventueel kan hij deze met wat vulmateriaal aanvullen. Maar dat kan hij niet als er te veel tand weg is. Maar mocht dit allemaal in orde zijn ja dan kan hij de kroon terug plaatsen. En de vraag is waardoor is je kroon eraf gegaan? Als er een gaatje(slijtage)in de kroon zit kan hij dit opvullen met een kunststof hars. Komt het omdat er een gaatje (caries)onder de kroon zit dan wordt het lastiger en het hangt er vanaf hoeveel caries er zit. En het hangt ok van de soort kroon af. Dit doet hij niet met lijm maar met een soort cement. Over wat voor soort cement hij gaat gebruiken kan ik niets zeggen. Er zijn veel bedrijven die tandarts spullen verkopen en iedere tandarts gebruikt wat anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer er nog voldoende wortel in de kaak zit kan de tandarts een stiftje plaatsen en daar de tand weer op vastzetten. Dat heeft hij bij mij gedaan. Moet nu wel erg oppassen. Spare ribs zitten er bijv. niet in.