Hoe gaat men tewerk bij een behandeling tegen parodontitis?

alle info is welkom

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
7.2K

Het beste antwoord

Dat is afhankelijk van de hoeveelheid parodontitus. De controle mondhygiene: als de mondhygiëniste of parodontoloog gaan beginnen met de behandeling willen ze graag dat als het schoon is je het zelf boven het tandvlees bij kan houden ze geven je dus oa poets en stoker instructie. Meting: ze gaan meten hoeveel ruimte er tussen het randje van het tandvlees en de aanhechting van tand of kies zit en meten bijvoorbeeld hoever het tandvlees is terug getrokken en of er veel bloeding is ed. Initieel: dit is een behandeling waarbij de zorgverlener alle tandsteen onder het tandvlees gaat weg halen meestal gebeurd dit onder verdoving en gaat het per kaak of kaak helft. Recall: een recall is het bij houden. Ze zorgen dat als er weer tandsteen onder het tandvlees zit dat het wordt weg gehaald. Zodra er tandsteen zit gaat het tandvlees ontsteken en kan het niet aan het tandoppervlak vast groeien. Dat betekent dat tanden en kiezen steeds losser gaan staan. Dit is in het kort een paro behandeling. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn verschillende behandelingen maar de onderstaande komt denk ik het meeste voor.

De tandplak en tandsteen die zich diep in de pockets bevindt, kunt u echter zelf niet verwijderen. Dit wordt door de tandarts of mondhygiëniste gedaan met speciale instrumenten, al of niet onder plaatselijke verdoving. Na deze reiniging van het gebit verdwijnt de ontsteking meestal en hecht het tandvlees zich weer aan de tand of kies. Het is mogelijk dat door de uitgebreide reiniging uw tandvlees tijdelijk wat gevoeliger is en zelfs iets terugtrekt, waardoor u last zou kunnen krijgen van gevoelige tandhalzen. Door nu elke dag te poetsen, voorkomt u het ontstaan van een nieuwe ontsteking.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uit eigen ervaring weet ik dat je tandvlees nog een paar dagen gevoelig zal zijn, vooral bij het poetsen maar het loont de pijn en moeite.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de parodontitis te kunnen genezen moet de oorzaak van de ontsteking, de bacteriën in de tandplak, verwijderd
worden. Dit moet zowel boven als onder het tandvlees gebeuren. Het verwijderen van de plak boven het tandvlees zal
door de patiënt zelf gedaan moeten worden. De mondhygiëne zal ten opzichte van de situatie in het verleden moeten
verbeteren. De behandeling valt of staat bij een goede mondhygiëne!
Met een tandenborstel kan een groot deel van de tandplak wegpoetst worden. Maar de plak tussen de tanden en kiezen
in, is moeilijk weg te poetsen. Die tandplak moet verwijderd worden met andere hulpmiddelen zoals ragers of
tandenstokers. De tandarts en mondhygiënist zal uitgebreid vertellen welke hulpmiddelen voor uw mond geschikt zijn en
het gebruik demonstreren. Tijdens deze behandelingsfase wordt ook gecontroleerd of de patiënt in staat is de plak overal
goed te verwijderen en zonodig zal de mondhygiëne bijgestuurd worden

De plak en tandsteen onder het tandvlees zal door de tandarts en/of mondhygiënist verwijderd moeten worden. De
tandarts of mondhygiënist doet dit met speciale instrumenten. Dit wordt professionele gebitsreiniging genoemd. Over het
algemeen is dit zeer arbeidsintensief werk en vier zittingen van een uur zijn eerder regel dan uitzondering. Pas als zoveel
mogelijk tandplak en tandsteen onder het tandvlees verwijderd is en de patiënt zelf in staat is om zijn gebit goed schoon
te houden, dan is de eerste fase van de behandeling voltooid.
13 jaar geleden
antwoord staat op Tandarts.nl

http://www.tandarts.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid=64
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste kun je in dit geval terecht bij de mondhygieniste!

Hier word je gebit en tandvlees gecontroleerd en schoongemaakt!
Eventuele "pockets" worden ingeprikt en losgemaakt!
Het is een gevoelige behandeling, maar zeker de moeite waard!
De behandeling duurt ongeveer 45 minuten met enkele vervolg behandelingen! Maar dan krijg je er wel een mooi schoon en gezond tandvlees voor terug EN reukloos!

+ je hebt weer je eigen smaak terug!