Is een kroon die uitgetrokken moest worden nog geschikt om bv op de opbouw van een implantaat te zetten?

Onlangs moest bij mij een kroon worden getrokken. Het tandvlees rondom de kroon trok spontaan terug; er was al zoveel bot verloren dat de tand wiebelde. De kroon ligt nu thuis in de kast en zit nog vast aan die aangedane tandwortel, echt hartstikke zonde. Bovendien zit er nu een uitsparing in de rij tanden.
Ik zou er wel graag een implantaat of anders inzetten. Weet iemand uit ervaring of kennis of ik die kroon nog zou kunnen verwerken in een implantaat of brug.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
4.8K

Het beste antwoord

Nee, de waarde van het materiaal is ook maar klein ten opzichte van de totale kosten.

Ook zal ie waarschijnlijk niet meer passen, de tanden naast het gat trekken iets naar binnen. Dat hangt ook weer af hoeveel ruimte er in je mond is.
Ik heb 3 verstandskiezen, dus het is hier redelijk krap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ben bang dat dat niet zal lukken.

Een tandarts zal nooit een oude kroon of implantaat opnieuw gebruiken.

Je zult weer moeten happen en er zal waarschijnlijk een implantaat komen. Je kunt overigens ook kiezen voor een brug, maar dat is ook wel drastisch voor je andere kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kroon is een kunstmatig element wat op een afgeslepen kies wordt geplaatst. De afgeslepen kies is dus de fundering voor het kunst element. Bij implantaten is een metalen schroef het fundament waar later, als de boel vergroeid is met je kaak, een kunst element op wordt vastgeschroefd. Je kan wel nagaan dat de kosten voor de baat uitgaan als een oud element pasgemaakt moet worden. Het antwoord is dus: "Niet geschikt".