Zijn harde toetjes nog wel verantwoord?

Tandartsen zeggen, dat je niet direct na het eten je tanden moet poetsen. Het is beter, eerst anderhalf uur te wachten. Direct na het eten is je tandglazuur nog te zacht door de "zuuraanval" van de mondbacteriën, die tenslotte gezellig hebben meegegeten.

Maar als je een toetje eet met bijvoorbeeld noten erin, wordt je gebit ook blootgesteld aan grote krachten. Ik kan me voorstellen dat het bijten op een harde noot, of op iets anders dat hard is, erger is voor je zachte tandglazuur dan de haren van een tandenborstel.

Is het dus wel verstandig, aan het einde van een maaltijd iets hards te eten?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Het effect van noten ed is anders dan dat van een serie borsteltjes met polijstmiddel. Tandpasta is een heel fijn polijstmiddel, deze slijpen als het ware je tanden. Je gaat met je borstel minutenlang over het glazuur heen en weer. Dit is een veel zwaardere belasting dan nootjes eten, welke nauwelijks langs het glazuur schuren en vooral druk uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Borstelen is iets heel anders, dan de kracht die op het glazuur wordt gezet, door het kauwen van een nootje.
Bij een noot, komt je glazuur gewoon even onder druk te staan, en je glazuur kan daar best tegen. Bij 40 keer heen en weer borstelen, over de glazuur, slijp je, bij wijze van spreken, een klein laagje van dat glazuur af.

Vergelijk je tandenborstel maar met een nagelvijltje. Heel langzaam gaat er dan iets van je nagel af, terwijl je, als je druk zet op die nagel, er niets gebeurt.

Overigens is het allemaal niet zo dramatisch hoor. Je kunt goed voor je tanden zorgen, en héél goed voor je tanden zorgen. Als je zo nu en dan eens poetst direkt na het eten, dan is dat helemaal niet zo'n probleem. Het is gewoon ietsje beter voor je gebit, om het niet direct na het eten te doen, maar zó heel veel maakt het niet uit. Gewoon 2 keer per dag poetsen, dat is prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit een eiwit laagje op je tanden die word niet verwijderd of beschadigd door het eten van dingen maar wel door zuur en door fijne producten als tandpasta. Het gaat niet erom of je wel of geen toetje eet 5 a 6 zoet momenten per dag en dan niet langer als 10min. Succes ermee!