Ik eet onder mijn caloriebehoefte en beweeg veel, maar waarom val ik niet af?

Ik ben man 27 jaar. Ik eet elke dag 1700 kcal zonder toevoegde suikers en zout. Tevens wandel ik elke dag 10 tot 15km, maar na 5 dagen weeg ik nog exact hetzelfde. Hoe kan dat?

een jaar geleden
2K
tinus1969
een jaar geleden
5 dagen is te kort voor een effect. Houd dit een maand vol.
Ritsuka
een jaar geleden
1700 is wel erg weinig als man
Z512099
een jaar geleden
Zo leven is geen leven.

Antwoorden (2)

Te vaak wegen geeft geen goed beeld. Dus mogelijk is de periode van 5 dagen te kort om een goed beeld te geven.
Maar daarnaast kan het ook zijn dat jij te weinig calorieën tot je neemt. Als je dagelijks te weinig calorieën binnen krijgt, maar wel veel beweegt, dan kan je lichaam overgaan naar wat ze weleens "survival modus" noemen. Calorieën zijn de energiebron van je lichaam en als het lichaam daar een te kort aan krijgt, gaan verschillende functies in je lichaam vertragen, waardoor het energieverbruik omlaag gaat.
Zo kan je metabolisme vertragen, dus wat je eet wordt minder snel omgezet in energie. Je verbrandt dus minder.
Daarnaast bevordert een te lage calorie-inname een toename van de enzymen, zie zorgen voor de vetopslag in je lichaam. Dus wat je niet verbrandt, doordat je metabolisme vertraagt, wordt sneller omgezet in vet.
En als je over een lange tijd een extreem te kort aan calorieën inneemt, dan zou het kunnen zijn, dat je lichaam de energie ergens anders vandaan gaat halen, bijvoorbeeld uit je spieren.
Het advies is daarom, om niet meer dan 15-25% onder je caloriebehoefte te gaan zitten. De caloriebehoefte van een volwassen man is 2500 calorieën per dag. Dan zou het advies zijn om dagelijks 1875- 2125 calorieën in te nemen.
een jaar geleden
Omdat het meer gaat om zaken als hormoonhuishouding en darmflora dan om calorieën tellen. Gaat dus eerder om vet verbranden dan zogenaamd calorieën verbranden. Door minder te eten, gaat je lichaam in de spaarstand en breekt je lichaam eerder spierweefsel dan vet af.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ritsuka
een jaar geleden
Hormoonhuishouding en darmflora? Uiteindelijk vreet je gewoon teveel als je niet afvalt
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
@Ritsuka. Je bedoelt dat mensen tegenwoordig meer eten dan vroeger?
Ritsuka
een jaar geleden
Mensen bewegen vooral minder, waardoor het energieverbruik daalt.
En er is steeds meer voeding wat zo gemaakt is dat het extra lekker is en je het makkelijk weg eet, en dus snel te veel.
tinus1969
een jaar geleden
@EchWel, vroeger hadden we nog wel eens een hongersnood.
We eten vooral ook meer koolhydraten en suiker. Vooral suiker maakt dik.