Als je dezelfde hoeveelheid voedsel nuttigt op een ander tijdstip dan gebruikelijk is dat ook vasten?

Ik probeer te begrijpen waarom moslims de ramamadan vasten noemen, want ze eten toch dezelfde hoeveelheid voedsel maar dan op een ander tijdstip?

Antwoorden (2)

Dat is niet waar. Als je gaat vasten en je eet in de avond eet je echt niet zo veel, je wilt zoveel eten maar dat lukt je gewoon niet. Zelf meegemaakt!
2 jaar geleden
Vasten is het zich geheel of gedeeltelijk onthouden van eten of drinken of van bepaalde spijzen voor een bepaalde periode.
De hoeveelheid voedsel en het tijdstip waarop je eet is dus niet van belang.

Moslims eten en drinken niet tussen dageraad, dus voor de feitelijke zonsopgang, en zonsondergang. Die periode is dus het feitelijke vasten.

Of je in de resterende tijd ook daadwerkelijk even veel kunt eten als op een normale dag zal van persoon tot persoon verschillen.
2 jaar geleden
Goeievraagstell
2 jaar geleden
Ik vast dus ook. Tussen het moment dat ik naar bed ga en het moment dat ik terug opsta. En ook tussen mijn ontbijt en mijn middagmaal. En tussen middagmaal en avondmaal.
Ik was in de verkeerde veronderstelling dat vasten inhield dat je gedurende meerdere dagen niks at of dronk. Wellicht komt dat door mijn christelijke opvoeding, waarin ik leerde over Jezus die 40 dagen niks at of dronk. Lijkt me trouwens niet gezond. Ik vind het juist belangrijk om het lichaam in zo goed mogelijke conditie te houden, door met regelmaat gezond te eten en te drinken.
nul1
2 jaar geleden
Meerdere dagen niet eten en DRINKEN lijkt mij ook niet gezond. Er zijn veel verschillende vormen van vasten.
Maar met onthouding gaat het om dat je iets niet doet wat je normaal wel doet. Je moet dus wel minimaal één moment hebben waarop je normaal zou eten of drinken en dat met opzet overslaat, dan kan je het vasten noemen volgens de definitie. https://www.woorden.org/woord/vasten