Hoe lang voor het slapen kun je het beste niets meer eten?

Hoe lang voor het slapen kun je het beste niets meer eten? Volgens een kennis is het beter om voor het slapen niets meer te eten. Klopt dit? Ik kan mij er wel iets bij voorstellen i.v.m. verteringsprocessen v rust. En zo ja, hoe veel tijd voor het slapen kun je het beste niets meer eten?

2 jaar geleden
2.9K
bamibal
2 jaar geleden
Ik zou zeggen, luister naar je lichaam. Als jij na een avondsnack nog prima slaapt, dan zou ik dat lekker blijven doen.
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
In Nederland is het gangbaar om rond 18.00 uur aan tafel te gaan voor het avondeten. In o.a. Spanje is het gebruikelijk om (veel) later te eten. Zie bijvoorbeeld https://www.barcelonametmarta.nl/cultuur/eten-in-spanje-doe-je-zo
Of er dan drie uur tussen maaltijd en bedtijd zit, betwijfel ik.

Het beste antwoord

Slaapspecialisten en diëtisten raden aan om niet meer na 19 uur te eten of toch minstens drie uur tussen de laatste maaltijd en het slapengaan te voorzien.
Pikant voedsel wordt ook afgeraden, omdat het zorgt voor een opgeblazen gevoel en oprispingen. Slapen met een lege maag daarentegen is ook niet bevorderend voor een goede nachtrust en houdt u wakker doordat de maag samentrekt.
Bij een volle maag hebben suikers en geraffineerde koolhydraten een stimulerende werking die u wakker houden.
Het verteren van voedsel gaat het beste rechtop. Wanneer u gaat slapen en dus ligt, kunt u tijdens het verteren problemen krijgen, zoals brandend maagzuur, indigestie en slapeloosheid.
SimonV
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Ik zou een link van een dekbedovertrek verkoper toch niet zien als een grote deskundige bron...

Andere antwoorden (1)

Je kunt best vlak voor het slapen nog eten - sterker nog, een volle maag is slaapverwekkend.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Om zoveel te eten om een voedselcoma op te wekken is niet gezond.
https://kresserinstitute.com/postprandial-somnolence-why-a-food-coma-happens/
https://nl.julinse.com/wat-is-een-voedselcoma/ https://www.leesa.com/article/eating-before-bed-pros-and-cons
tinus1969
2 jaar geleden
@SimonV, dat is de extreme situatie.