Wat zijn alternatieven voor boterhammen als ontbijt?

Ik ben vegetarisch. Ik heb een paar keer proberen te ontbijten met yoghurt en fruit, maar dat geeft me niet echt een verzadigd gevoel. Het liefst moet het ook nog makkelijk mee te nemen zijn.

2 jaar geleden
2.1K
Pieterke
2 jaar geleden
Is yoghurt Griekse stijl misschien een idee? Die vult veel meer dan gewone yoghurt.
TurfGraver
2 jaar geleden
Granola of een overnight oats?
Maar dan niet met melk of yoghurt maar met bijvoorbeeld haver drink natuurlijk. :)
tinus1969
2 jaar geleden
Eens met Pieterkw; griekse yoghurt is iha vetter en dat verzadigt beter.
Pieterke
2 jaar geleden
@tinus1969 ter info: Griekse yoghurt mag alleen nog maar zo genoemd worden als ze daadwerkelijk uit Griekenland komt. Tegenwoordig moet het yoghurt Griekse stijl genoemd worden als de yoghurt uit Nederland komt.
Pieterke
2 jaar geleden
Ter aanvulling: Je hebt ook yoghurt Griekse stijl met 0,1% vet en zelfs met 0% vet, bijv. van Optimel. Ook deze yoghurt vult veel meer dan gewone yoghurt weet ik uit ervaring.
Sharonves
2 jaar geleden
Kwark is wat dikker en bevat meer eiwitten dan normale yoghurt, met granola en fruit. Eventueel gezoet met jam. Of kan je ook bijvoorbeeld denken aan (volkoren) crackers met vegetarisch beleg
MarBet
2 jaar geleden
Yoghurt en fruit is inderdaad wat mager. Als je er muesli of granola aan toevoegt ben je al een heel eind denk ik. Je kunt ook skyr proberen, dat is yoghurt ijslandse stijl, is ook heel vullend. Havermoutpap vult ook goed, ik maak dit vaak met appel, kaneel en rozijnen. Andere optie is iets met eieren.

Antwoorden (3)

havermoutpap
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Wite bonen in tomatensaus + eitje
2 jaar geleden
Voor verzadiging is het belangrijk om te zorgen voor voldoende eiwit, vet en vezels. Dus beter volle yoghurt en met ongezoete muesli is het meer verzadigend.
Verder kan je bijna alles wat je bij de warme maaltijd eet, ook bij het ontbijt nemen.
Bijvoorbeeld rijst of andere granen of pseudogranen. Eitje of wat anders erbij. Kan je eventueel meenemen in een bakje.
Pap kan je maken van allerlei soorten vlokken of van boekweitgrutten.
Overnight oats.
Chiapudding.
Chapati's. Zijn een soort wraps van meel, olie, zout en water, gebakken in een droge koekenpan. Maak ze zelf van boekweitmeel. Je kan er ook andere soorten meel voor gebruiken en deze combineren. Zo zit in lupinemeel veel eiwit. Kan je ook makkelijk meenemen.
Als eiwitbron kan je edelgistvlokken eten. Klein schepje wei-eiwit zonder zoetstoffen in de ochtend kan ook schelen voor extra verzadiging.
Verder kan je heel veel dingen tegenwoordig vinden op internet. Of koop eens een receptenboekje.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden