Kan je pompoenzaden en zonnebloemzaden nog eten na de vervaldatum?

Goedemiddag,
Kan je pompoenzaden en zonnebloemzaden nog eten na de vervaldatum? Ik heb nog een partij gevonden met vervaldatum 04/2021 en heb er onlangs nog van gegeten .Is dit nog oké of best weggooien? MIjn eerste reactie is weggooien maar aangezien er zoveel zaken tot na vervaldag gegeten kunnen worden én het droge materie is, stel ik de vraag hier.
Alvast bedankt

2 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
2 jaar geleden
Zolang ze niet ranzig, taai, of beschimmeld zijn.
Bederf herken je snel door goed te kijken, ruiken of proeven.

Antwoorden (1)

Dat soort zaden kun je járen bewaren, mits droog en donker. Zo 'n datum staat er op om de leverancier in te dekken, ook als je de zaden zou bewaren onder zeer ongunstige omstandigheden. Dus vertrouw wat meer op je ogen en neus, en gooi geen goed voedsel weg.
2 jaar geleden
SingingCoyote13
2 jaar geleden
jamaar die houdbaarheidsdatum staat er niet zomaar voor de lol op. je kan ziek worden als je voedsel eet wat een jaar over tijd is bv. straks kom je er nog door in het hospitaal of zit je een week of twee met een voedselvergiftiging. ik weet dat er mensen zijn, freetariers, die eten alles wat nog eetbaar lijkt maar ik zou het niet promoveren.