Wat houd een keto-levensstijl in?

Ik zit bij een diëtiste , maar ik hoor van verschillende mensen in mijn omgeving die mij dus kennen , dat keto het beste is . Maar mijn vraag is (want dat kreeg ik te horen) wat maakt dat je bij keto geen calorieën opslaat en niet afhankelijk bent van sporten per se ?
Mijn diëtiste komt ook aan als zij niet sport . Dus is dat dan wel een goede diëtiste ?
Ik heb eerder zo’n soort vraag gesteld , en mijn diëtiste was het niet eens met dat antwoord en zegt dat in brood juist de goede zouten in zitten . Familie zegt weer andere dingen en dat brood de grootste dikmaker is enzo . Ik kom er echt niet meer uit wie/wat ik wel en niet moet geloven .
Maar terug bij mijn hoofdvraag: wat betekend het als je een keto levensstijl aanhoud , wat moet je dan doen , en waarom kom je daar niet van aan als je stopt ?
En pasta’s zijn volgens anderen ook grote dikmakers , erger als brood hoorde ik van iemand . Maar volkoren pasta’s kan dat dan wel weer ?

2 jaar geleden
1.9K
Amadea
2 jaar geleden
Het is een combinatie van iemands persoonlijke stofwisseling, wat en hoeveel men eet en hoeveel men beweegt. Dat is voor elk mens anders. Je kunt niet stellen dat een verkeerd advies wordt gegeven als die persoon zelf beweging nodig heeft om op gewicht te blijven. Zelf kan ik in principe eten wat ik wil en op gewicht blijven, terwijl mijn zus constant op moet letten dat ze niet teveel aankomt.
Ritsuka
2 jaar geleden
Bij keto val je vaak af omdat er heel veel is wat je niet meer mag eten. "Mijn diëtiste komt ook aan als zij niet sport" als je je beweging/sporten gaat verminderen, maar hetzelfde blijft eten als eerst, dan kom je aan. Dat is bij iedereen zo. in brood zit jodium zout, maar dit kun je ook uit andere bronnen halen als je oplet. Je hebt het over dikmakers. Geen enkel voedsel is een natuurlijke dikmaker. Er is WEL bepaalde voeding waar je snel te veel van eet, omdat het een combinatie is van koolhydraten, vetten, en zout die ons lichaam erg lekker vind, voedselfabrikanten weten dit perfect. Maar door je portie af te wegen, of het te combineren met groente en een eiwitbron, kun je prima pasta, rijst, brood etc eten.
Siri1995
2 jaar geleden
@ritsuka bedankt dat je er zoveel van weet . Ik ga liever geen levensstijl aan waarin ik veel niet meer mag eten , dat hou ik niet vol . Ik wil het me hele leven vol kunnen houden .
Nu je dit zegt deze reactie onderin zeg maar , heb ik daar wel wat aan . Ik volg gewoon het advies van mijn diëtiste op .
En bedankt voor je uitgebreide uitleg in de antwoorden :)

Antwoorden (1)

Een ketogeen dieet is een streng dieet dat bestaat uit een minimale koolhydraat- en een verhoogde vetinname. Het wordt gebruikt als een interventie om hardnekkige epilepsie bij kinderen onder controle te krijgen. Een ketogeen dieet bootst de reactie van het lichaam op honger na door gebruik te maken van vet als primaire energiebron bij het ontbreken van een adequate koolhydraatbron in de voeding. In een normale stofwisseling zet het lichaam koolhydraten om in glucose, de snelste energiebron voor het lichaam en in de meeste gevallen ook de enige energiebron voor de hersenen. Bij een lege maag kunnen aminozuren geen adequate energiebron voor de hersenen zijn en vetzuren kunnen de bloed-hersenbarrière niet passeren. De lever gebruikt de vetzuren om ketonlichamen te maken, die de bloed-hersenbarrière wel kunnen passeren en als vervanging van glucose als energiebron van de hersenen kunnen dienen.

Het mechanisme achter hoe een toestand van ketose epileptische aanvallen tegenhoudt, is niet bekend, maar een theorie is dat ketonen een anti-epileptische werking hebben wanneer ze de bloed-hersenbarrière overschrijden. De effecten van ketose op epileptische aanvallen worden reeds waargenomen sinds dit dieet in de jaren 20 van de twintigste eeuw werd geïntroduceerd.[1]

Er bestaan meerdere varianten van het ketogeen dieet, maar het vaakst voorgeschreven worden het klassieke ketogene dieet, het gemodificeerde atkinsdieet, het lage-glykemische-indexdieet, het middellange-ketentriglyceridendieet (MCT-dieet) en het gewijzigde MCT-dieet
-------------------------------
(gekopieerd van Wikipedia, zie reactie voor de rest wat niet pastte)
Toegevoegd op 18 februari 2022 13:23: tekst
2 jaar geleden
Ritsuka
2 jaar geleden
Het klassieke ketogene dieet is het oudste van de diëten en is een van de strengste. Alle porties worden tot op de gram nauwkeurig afgewogen, omdat er geen schattingen zijn toegestaan. Het dieet beperkt de dagelijkse calorie-inname van de patiënt berekend door een diëtist, waarbij de calorieverdeling ongeveer als volgt is: 85-90% langeketenvetzuren, 6-8% eiwit en 2-4% koolhydraten. Tabel 2 geeft een rekenvoorbeeld van de dagelijkse energie-eisen voor dit dieet.[1]
Ritsuka
2 jaar geleden
Gemodificeerd atkinsdieet: In tegenstelling tot wat bij het standaard-atkinsdieet het geval is, geldt bij het gemodificeerde atkinsdieet geen caloriebeperking, waardoor onbeperkte eiwit- en vetinname is toegestaan. Verder wordt er soepeler omgegaan met het gebruik van schattingen van de portiegroottes. De calorieverdeling in het gemodificeerde atkinsdieet is 60-70% langeketenvetzuren, 25-30% eiwitten en 5% koolhydraten.[1]
Ritsuka
2 jaar geleden
Het lage-glykemische-indexdieet beperkt de inname van koolhydraten van de patiënt tot koolhydraten met een lage glykemische index, waardoor een grotere dagelijkse hoeveelheid koolhydraten is toegestaan. De glykemische index geeft aan in hoeverre individuele koolhydraten de bloedglucosespiegel binnen twee uur na consumptie verhogen. Het dieet bestaat uit 60-70% langeketenvetzuren, 20-30% eiwit en 10% koolhydraten.[1]
Ritsuka
2 jaar geleden
Middellange-ketentriglyceridendieet (MCT-dieet): Normaal vet in de voeding bestaat voornamelijk uit langeketentriglyceriden. Middellange-ketentriglyceriden (MCT), zoals decaanzuur en octaanzuur, worden effectiever opgenomen en zijn meer ketogeen dan langketenige vetzuren, doordat ze per eenheid energie meer ketonen genereren. Patiënten die het MCT-dieet volgen, kunnen meer koolhydraten en eiwitten in hun dieet opnemen, vergeleken met het klassieke ketogene dieet. Het MCT-dieet bestaat uit 71% middellangeketenvetzuren, 10% eiwit en 19% koolhydraten.[1]
Het gewijzigde MCT-dieet combineert het gebruik van zowel langeketen- als middellangeketenvetzuren. Het gemodificeerde MCT-dieet verdeelt de calorieën als 30% MCT-olie, 40-50% conventionele of langeketenvetzuren, 10-20% eiwit en 5-10% koolhydraten. De klassieke en gewijzigde MCT-ketogene diëten zijn even effectief.[1]
SentWierda
2 jaar geleden
@Ritsuka. Wikipedia meldt niet dat het klassieke ketogene dieet het oudste dieet is. Wel dat het klassieke ketogene dieet het oudste ketogene dieet is. M.a.w.: van recente datum en toch de oudste van de ketogenen.
Immers, er zijn diverse nog oudere diëten zoals een calorierijk dieet en een calorie-arm dieet.
Veel zinvolle informatie over het ketogene dieet op:
https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/wat-is-een-ketogeen-dieet-.aspx
Thecis
2 jaar geleden
Ik snap zelf de min niet. Het verhaal klopt in basis. Wellicht een paar historische details niet, maar dat mag de pret niet drukken.
Leuke toevoeging, bij het keto dieet heb je ook strips om te kijken of je je lichaam niet te ver laat gaan. Dus zodat je precies op de juiste balans zit.
Ook zal je adem naar aceton kunnen gaan ruiken omdat je hier een verhoogde hoeveelheid in het lichaam gaat krijgen.
SentWierda
2 jaar geleden
De min is niet van mij.