Kan je als jongen met een BMI van 32,2 in 5 maanden 20 kilo afvallen?

Ik ben een jonge van 16 jaar oud, en ben op dit moment veel te dik 96,5. Ik ben 173 lang en volgens de BMI betekend dit dat ik een bmi heb van 32,2. Ik Wil naar een gezond of bijna gezond BMI en wil dus voor de zomervakantie in 5 maanden 20 kilo afvallen. Is dit mogelijk ik wil meer gaan sporten en gezonder eten. Maar soms zie ik door de boomen het bos niet meer iemand tips hiervoor en is dit uberhaudt haalbaar (Ik wil cardio gaan doen kwa sporten klopt het dat je hier het meeste gewicht mee verliest of wat voor soort sporten zou dat zijn)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
fremar
3 jaar geleden
voor je begint lees hier eens:
https://drogespieren.nl/afvallen/20-kilo-afvallen
Ritsuka
3 jaar geleden
Laat de huisarts je doorverwijzen naar een diëtist, die kan je helpen
Sharonves
3 jaar geleden
Ga naar de diëtiste hiervoor, ik kan je vertellen uit ervaring dat het beste is als je gezond 'langzaam' afvalt. Zo voorkom je dat je later, alle kilos weer bij komen.
paulus811
3 jaar geleden
Stel jezelf een haalbaar doel en mik eerst eens op 90 kilo door te bewegen, al is het maar dagelijks wandelen. Ga niet ineens voluit sporten want dan zou het wel eens een frustratie kunnen worden. Zoals hierboven gezegd zou ik het via de huisarts laten regelen.

Antwoorden (3)

Zonder begeleiding in 5 maanden 20 kilo afvallen is niet aan te bevelen. Ik zou dat onder begeleiding van een dietist doen. Dan gaat het in ieder geval verantwoord en heb je minder kans op een jojo-effect
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Watis het jojo-effect
Ivana
3 jaar geleden
Bovendien moet je een dieet hebben waarbij je geen voedingsstoffen te kort komt. Want met minder eten alleen, zou je je groei tekort kunnen doen. Ik vind je dapper. Hou vol, maar wel met hulp. Vraag je huisarts.
Ivana
3 jaar geleden
https://www.viata.nl/het-jojo-effect-de-keerzijde-van-een-dieet-nl_be
JA, dat kan wel maar zal je heel veel moeite en discipline kosten. Belangrijk is, dat je veel plezier krijgt in sport (erg moeilijk momenteel in de coronacrisis).
Meld je aan bij een goede sportschool en vraag naar een personel coach. Geef je wensen duidelijk aan en houd je aan de afspraken.
Begin er wél mee te stoppen met alle gezoete frisdrank (GEEN cola en dat soort spul) en laat alle snacks en chips staan. Je hebt dan in ieder geval de eerste slag gewonnen.
MAAR, het kost veel moeite. STERKTE.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het kan en is mogelijk. Dit is hoe je het doet:
Onderzoek waar suiker in zit en neem dat noooooit meer. Kijk waar koolhydraten in zitten en stop daar ook mee. Accepteer dat je af en toe een beetje hongergevoel hebt. Maar realiseer je dat het hongergevoel minder wordt als je geen koolhydraten meer gebruikt. Laat dus pasta, aardappels liggen, eet meer groente.
Je hoeft niet persé naar een sportclub nu dat niet kan maar zorg voor elke dag beweging: loop naar school(zodra dat weer kan), doe een boodschap voor je moeder te voet. Stap stevig voor, niet slenteren maar echt doorlopen. Een uur per dag is voldoende, meer is beter.
Leer rekenen: 20 kilo in 5 maanden is 4 Kg per maand = circa 1 kg per week. De eerst 10 Kg gaan makkelijk, de tweede 10 worden lastiger. Zet een doel voor de 1e 10kg en beloon jezelf met een nieuwe broek.
Als je je kunt laten begeleiden door een diëtist is dat natuurlijk perfect.
Toegevoegd op 19 februari 2021 10:35: tekst