Waarom staat er op mijn vitamine C potje dat de Referentie inname 2100 Procent is?

Op mijn vitamine C supplement potje staat dat de "Referentie inname" 2100 Procent is, wat betekent dit? Het lijkt mij dat 100% de normale hoeveelheid is die een mens per dag zou moeten hebben, waarom is dit dan zo ontzettend hoog?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
4 jaar geleden
Met vitamine C plas je het overschot weer uit, omdat het een wateroplosbare vitamine is. Je moet oppassen met teveel nemen van vetoplosbare vitamines, dat is schadelijk.

Antwoorden (1)

Per dag heb je als volwassene 75 mg vitamine C nodig. Als je zwanger bent of borstvoeding geeft, zijn de aanbevelingen respectievelijk 85 mg en 100 mg vitamine C per dag.
De maximaal veilige hoeveelheid is vastgesteld op 2000 milligram per dag.
Bij een referentieinname van 2100% krijg je dus zo’n 1600 milligram binnen. Dat is nog wel veilig, maar totaal onnodig.

Hoewel je een teveel aan vitamine C uitplast, kun je klachten krijgen als je veel vitamine C binnenkrijgt. Meer dan 2 gram vitamine C per dag kan leiden tot darmklachten of diarree en een verhoogde uitscheiding van oxaalzuur met de urine. In het verleden werd gedacht dat hierdoor het risico op de vorming van nierstenen groter was, maar dit is nooit bevestigd in onderzoek.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel voor antwoorden! Oke het is dus nog wel een normale en veilige dosis, maar wat je zegt wel totaal onnodig zo hoog. Dit geeft mij een hoop duidelijkheid!