Ik vind dat ik vandaag teveel heb gegeten. Wat nu?

Gewoonlijk sport en train ik elke dag 2 uurtjes. Om af te vallen en vet te verbranden eet ik daarnaast ook maar één maaltijd per dag. Vaak is de maaltijd veel fruit of een stuk brood en dat is het. Als ik te veel eet voel ik me heel erg ‘depressief’. Vandaag heb ik dus voor 1 maaltijd ‘All You Can Eat’ gegeten. Waarom, omdat een vriend die ik lang niet heb gezien samen wilde uiteten en heb ik dus gedaan. Na het eten voelde ik me heel erg slecht omdat ik vind dat ik teveel gegeten heb. Ik weeg zelf 83 KG en ben 183CM lang. Elke keer als ik meer dan 1 maaltijd of iets ongezond eet, dan voel ik me slecht. Wat moet ik doen..

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
Antoni
5 jaar geleden
Het is verstandig eens te gaan praten met je huisarts, want dit leefpatroon is niet gezond. Je maakt je in ieder geval (te veel) zorgen over wat je eet, en waarschijnlijk eet je ongezond (te weinig aan voedingsstoffen en op te weinig momenten van de dag). Je huisarts kan je adviseren over hoe je gezonder kan gaan leven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Volledig eens met Antoni. Sporten en trainen is natuurlijk niet ongezond, maar daar hoort wel een passend dieet bij. En dus brandstof voor al die uren activiteit. Hoe jij echter denkt over de juiste brandstof is niet goed voor je lichaam. Ik raad je dus ook aan een afspraak met je huisarts te maken. En wees niet verbaasd als je het advies krijgt om juist méér en vaker te gaan eten. Geen rotzooi, maar voedzame brandstof voor je spieren en je lichaam.
Ritsuka
5 jaar geleden
- 2 uur per dag trainen, elke dag, is erg veel. Dan zit je dus op 14 uur per week sporten.
- 1 maaltijd per dag 'veel fruit of een stuk brood' is veel te weinig eten, en ook veel te eenzijdig. Je komt zo allerlei bouwstoffen en vitamines tekort.
- na 1 keer iets meer eten je gelijk heel depressief voelen is geen gezonde houding. Zoek professionele hulp, het klinkt alsof je een eetstoornis hebt.

Antwoorden (1)

83 kg is bij die lengte een mooi gewicht toch?
Voor wie en waarom zou je je 'slecht' voelen?
En wanneer is het 'goed' dan?
Ik zou er niet over tobben.
Wat je eet en hoeveel je beweegt (energie verbrandt) moet ongeveer in evenwicht zijn. Maar wel over een week gezien, niet per dag.