Is wit brood gezond?

De meeste mensen zeggen dat wit brood ongezond is maar is het nu wel eigenlijk ongezond?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Het is ongezond in de zin dat het veel minder vezels bevat dan volkorenbrood en het heeft een hoge zgn. glycemische index waardoor je bloedsuikerspiegel sneller stijgt. Af en toe witbrood eten kan op zich geen kwaad, maar uitsluitend witbrood eten is dus niet aan te raden. Dat geldt overigens voor vrijwel alle 'ongezonde' levensmiddelen. Je kunt best een keer een patatje eten, een colaatje drinken of een zak chips wegwerken, als je in het algemeen maar een gezonde leefstijl hanteert (goed eten, voldoende bewegen, voldoende slaap). Staar je dus niet blind op witbrood maar kijk hoe het zich verhoudt tot de rest van je leefstijl.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Tegenwoordig zitten In witbrood evenveel vezels als in bruinbrood.
Vroeger was dat niet zo omdat het maalproces toen anders was.
Witbrood is per definitie NIET ongezond, anders werd het niet in zo'n grote hoeveelheden gebakken en gegeten. Het is wél zo, dat er meerdere broodsoorten zijn die "gezonder" zijn, omdat ze meer vezels bevatten en/of eventuele toevoegingen als mineralen.
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Tegenwoordig zitten In witbrood evenveel vezels als in bruinbrood.
Vroeger was dat niet zo omdat het maalproces toen anders was.
bamibal
5 jaar geleden
@Reddie Dat is misschien bij een specifiek soort wit brood zo, maar normaal wit brood bevat wel degelijk minder vezels dan bruin brood.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@jc54, jouw redenatie is wat kort door de bocht. Coca Cola wordt in immense hoeveelheden geproduceerd en gedronken, dat wil echter nog niet zeggen dat het daarom gezond is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Witbrood is per definitie NIET ongezond, anders werd het niet in zo'n grote hoeveelheden gebakken en gegeten"
Da's een redenatie van de koude grond, sigaretten en alcohol worden massaal geproduceerd en geconsumeerd, en blijkt toch niet zo gezond als gedacht...
Het genuanceerde antwoord is Ja, witbrood is gezond. Het nadeel van witbrood (geen vezels) is namelijk voor een groep mensen een voordeel. Die vezels bestaan voor een deel uit FODMAPs; complexe suikers waar veel mensen overgevoelig voor zijn. Geen brood cq geen FODMAPs eten blijkt redelijk goed te werken tegen diverse darmklachten.