Een broodje wordt als 1,5 boterham / snee gerekend, dus 1,5 keer zo veel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mits die snee natuurlijk dezelfde samenstelling heeft!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Natuurlijk, de vraag gaat niet over een witte boterham en het kampioentje..
SimonV
5 jaar geleden
Is de kans niet groot dat de samenstelling van een meergranenbol anders is dan die van een snee meergranenbrood?
Een meergranenbol is 2,5 keer zwaarder dan een snee meergranenbrood.
https://www.ah-boodschappen.nl/product/34370/ah-meergranenbol
https://wijvallenaf.nl/calorieen-brood-en-crackers Volgens deze link zitten er helemaal geen vezels in een Kampioentje:
https://www.eenvoudig-afvallen.nl/voedingswaarde/hoeveel-calorieen/kampioentje/39995 Kortom, ik weet het niet! ;-)
Kampioentjes bevatten per 100 gram 6,5 gram voedingsvezel. Eén broodje weegt 60 gram, en bevat dus 3,9 gram vezels.

Ter vergelijking heb ik gekozen voor 'Les Pains bou­log­ne meer­gra­nen', brood met pompoenpitten, lijnzaad, rogge, zonnebloempitten en havervlokken. Dat bevat per 100 gram 6,5 gram voedingsvezel. Dat is dus per gewicht dezelfde hoeveelheid als de kampioentjes.

Maar, een heel brood bestaat uit 22 sneden. Een gemiddelde snee weegt 35 gram. Dat maakt dus dat één sneetje meergranenbrood met pitten 2,275 gram vezels bevat.

Dat houdt in dat je net iets meer dan 1,7 sneden brood moet eten om evenveel vezels binnen te krijgen als door het consumeren van een kampioentje van 60 gram.

Conclusie: een meergranenbol bevat meer vezels dan een snee brood.