Is het verstandig om al te gaan rennen/joggen als je nog iets te zwaar bent?

Heel veel deskundigen zeggen dat je rustig moet beginnen, want als je niet gewend bent om te joggen/rennen, dan kan je je gewrichten overbelasten. Is het dan beter om eerst naar de sportschool te gaan en zodra je een paar kg bent afgevallen, daarna pas beginnen met joggen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Castle
6 jaar geleden
Als je lichaam niet gewend is om te sporten terwijl je ook nog eens te zwaar bent dan moet je zeker rustig opbouwen. Een diëtiste kan je helpen met de juiste voeding en een sportschool heeft mensen die je kunnen helpen met adviezen. Zelf ben ik eerst (was veel te zwaar) gaan lopen waarbij je natuurlijk kunt kiezen om sneller te lopen of langzamer. Je moet wel denken aan goede schoenen. Ook een warming up en cooling down niet vergeten. Zorg ervoor dat je naar je lichaam luistert en niet teveel opeens gaat doen. Vervallen in extremen is nooit goed.
Ritsuka
6 jaar geleden
Er bestaan cursussen beginnen met hardlopen, de hardloopwinkel Run2Day bied dit bijvoorbeeld aan. Hier leer je hoe je het beste kunt hardlopen en krijg je een opbouwend schema.
tinus1969
6 jaar geleden
Wat bedoel je met 'iets te zwaar'? Verder; voor afvallen is naar de sportschool gaan of joggen zinvol maar meestal niet genoeg. Je moet ook stoppen met dikmakend koolhydraatrijk eten en drinken. Vooral sport- en energiedrankjes zijn in dit opzicht bijzonder verraderlijk/

Antwoorden (1)

Je kan zeker al beginnen te joggen maar ik zou rusting beginnen ga niet te ver lopen en niet te hard . Wil niet onmiddellijk tot het uiterste gaan want dan hou je het niet Lang vol . Begin Met 500 meter rustic joggen en dan wat stappen als je echt nog kunt kan je wat langer . Rust achter af goed uit . Al jij pijn voelt leg er dan een koel element op . Maar als je heel rustic begint ga je normaal geen pijn hebben . Loop ook Met goeie schoenen zodat je voet zeker stevig is . Jog/loop in het begin ook niet te vaak begin max. Met 4 keer per week dat is al heel veel maar doet het wel zeker 2 keer per week . Achter af kan je zeker langer en vaker gaan lopen zodat je gewicht verliest. Je hoeft dus zeker niet naar een sportschool te gaan . Alvast heel veel succes !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Edraket
6 jaar geleden
Met sporten verlies je geen gewicht.
Dat is wetenschappelijk bewezen.
https://pauw.bnnvara.nl/nieuws/de-wetenschap-is-duidelijk-sporten-helpt-je-niet-met-afvallen
Edraket
6 jaar geleden
Die min is niet van mij.