Hoe leveren calorieën uit alcohol energie?

Hoe moet ik de calorische waarde van alcohol zien? Een gram alcohol levert 7 calorieën, maar hebben deze enige toegevoegde waarde? Zorgen ze bijvoorbeeld voor energie om te bewegen/sporten o.i.d. of worden ze enkel afgebroken en verder niets?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Alcohol bevat 7 kcal per gram, bijna het dubbele dus als koolhydraten en eiwitten (beide 4 kcal/gram), maar minder dan vetten (9 kcal/gram). Boerenverstand zou dus zeggen dat alcohol de kans verhoogt dat je meer binnenkrijgt dan je verbruikt en dus aankomt in lichaamsvet.

De verbranding van alcohol verloopt echter anders dan de verbranding van vetten en suikers. Daarnaast kan het van invloed zijn op de mate van activiteit. Bovendien maakt het natuurlijk uit of de alcohol een aanvulling is op het dieet of een vervanging van een deel van het dieet. Tot slot moet onderscheid gemaakt worden tussen lage consumptie, gematigde consumptie en overconsumptie van alchohol en de daarbij horende effecten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is een ingewikkeld proces waarbij alcohol in het lichaam uiteindelijk wordt omgezet in azijnzuur. Daardoor wordt water onttrokken uit het lichaam. Er wordt op deze wijze vooral warmte ontwikkeld en relatief weinig (spier)energie. Je krijgt het dus wel (tijdelijk) lekker warm van alcohol maar de azijnzuur en andere toxische omzettingen zorgen nogal eens voor een fikse kater met koppijn en uitdroging.