hoe komt het dat verschillende glycemische ladingen worden aangegeven bij dezelfde glycemische index?

Omdat ik last van acne heb, en omdat het wel interessant vind om te proberen, en het goed is voor de algehele gezondheid ben ik aan het kijken naar een laag glycemisch dieet. Maar ik moet het natuurlijk wel eerst begrijpen.

Voor mij is het onduidelijk waarom er bij het ene voedsel van dezelfde glycemische index en portiegrootte, aantal grammen of ml, een hele andere glycemische lading aangegeven word dan bij het andere voedsel of drank. Dit is bij alle lijsten die ik tot nu toe heb gezien zo.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
6 jaar geleden
Je hebt niet zoveel aan lijsten met glycemische waarde van 1 product. Een maaltijd bestaat over het algemeen uit meerdere dingen, en die beinvloeden elkaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2 producten met een hoge waarde zijn gecombineerd ook hoog.
2 met een lage waarde blijven laag.
Hoog en laag gecombineerd komt ergens er tussen in uit.

Antwoorden (1)

"De glykemische lading (GL) meet in tegenstelling tot de glykemische index, het effect van de koolhydraten uit één portie van het voedingsmiddel op het bloedsuikergehalte. Om die reden zegt deze maat meer dan de glykemische index. Het aantal koolhydraten kan namelijk sterk verschillen per portie. Brood heeft bijvoorbeeld een hoge glykemische index (gemiddeld 75), maar als je kijkt naar de koolhydraten per portie is de glykemische lading juist laag. Eenzelfde hoeveelheid tafelsuiker als brood kan een vergelijkbare glykemische index hebben, terwijl de glycemische lading van tafelsuiker bijna tweemaal zo hoog is als van (wit)brood.", aldus https://nl.wikipedia.org/wiki/Glykemische_index.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Voor meer duidelijkheid kan vraagsteller het beste een voorbeeld geven.