Hoe weet je of je metabolisme te traag werkt?

Ik ben een meisje van 16 en ik eet volgens mij redelijk gezond ('s ochtend yoghurt of havermout, veel fruit en groenten, geen frisdrank, ...). Daarenboven dans ik 6 uur per week en fiets ik elke ochtend en avond een half uur van-en naar school. Toch blijf ik aankomen... het is helemaal niet zo erg veel maar ik heb een tijdje mijn calorieën bijgehouden en ik kom zeker nooit boven de 1900 per dag. Ik vroeg me af of dit normaal is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het vaak koud hebben is een van de symptomen.
Heb je het vaak kouder dan anderen?
Erna55
6 jaar geleden
Wat is je lengte en gewicht ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je bent 16 en dus nog in de puberteit en in de groei om een vrouw te worden. Op deze leeftijd (en ouder) is het volgens mij redelijk normaal dat je sneller aankomt. Maar hoe snel is snel bij jou? Ik kan dat natuurlijk niet inschatten. Maar als je toch gezond eet en sport is dat eigenlijk wel een beetje gek dat je (heel?) veel aankomt, misschien eens de hulp inschakelen van een diëtiste? Of van een huisarts...
Ritsuka
6 jaar geleden
Hoeveel ben je aangekonen de laatste tijd?
En weet je zeker dat het 1900 is dat je eet? Mensen zijn erg slecht in o.a. porties inschatten.
tinus1969
6 jaar geleden
Hoeveel weeg je en wat is je lengte? BMI?

Antwoorden (1)

Dat zou ik niet per se verwachten maar het verschild erg per persoon. Ik zou aanraden om niet te veel naar calorieën te kijken maar meer naar je lichaam en gewicht. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen dat je je calorieën niet helemaal perfect telt, waardes voor fruit, groente en huisgemaakt eten die je online vind zijn niet altijd even nauwkeurig. Wat ook uit kan maken is lichaamsbouw en BMI, lang niet iedereen heeft precies de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calorieën nodig (2100). Voor iemand die erg klein en niet zwaar is zou een basisinname van 1300 ook mogelijk zijn. Die hoeveelheid gaat wel omhoog op het moment dat je meer sport (en dus ook meer verbrand). Je kunt online uitrekenen hoeveel kcal je nodig hebt met jouw lengte, leeftijd en gewicht, maar onthou dat ook dat niet helemaal precies is, iedereens metabolisne is anders.