Wat is nou echt gezond fruit?

Ik las laatst ergens dat appels eigenlijk heel veel suiker bevatten en weinig echt toegevoegde waarde. Welke soorten fruit zijn nu wel echt gezond (vezelrijk, veel vitamines, weinig suiker, etc.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er ook veelal vanaf of je geen allergie hebt voor fruit, wat vaak voorkomt. Het feit dat ik allergisch ben voor banaan en sinaasappel maakt het dus ongezond want ik krijg er klachten van.

Antwoorden (18)

Ik heb altijd geleerd dat een kiwi het gezondste fruit is. Boordevol vitaminen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardbeien bevatten veel vezels en vitamine C. Maar als je een halve ananas eet ben je ook goed bezig, een een appel is zeker niet ongezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vruchten die weinig suiker bevatten, zijn citroenen, limoenen, pompelmoezen, bessen, mandarijntjes, watermeloenen, aardbeien, meloenen, abrikozen, kiwi’s, pruimen en tomaten (naar mijn idee is dat een groente trouwens??).

http://www.afvallen.be/2009/06/08/kan-je-van-fruit-dik-worden

Dat appels hel veel suiker bevatten en weinig andere gezonde zaken ben ik niet met je eens.
In onderstaande bron lees ik:

"De appel is zowat het meest gezonde fruit. De appel zit boordevol vitamines B en C en bevatten veel anti-oxidanten. Denk eraan dat in de schil van de appel veel meer vitamines zitten dan in het vruchtvlees van de appel zelf. Bovendien zitten in appels vezels die de darmtransit stimuleren. De appel bevat 50 kcal (kilocalorieën) per 100 gram. (1 kilocalorie of kcal is gelijk aan 1000 calorieën)."

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/41045-gezonde-eetgewoonten-welk-fruit-is-het-gezondst.html

Hier vind je ook de gezondste vruchten met allerlei info erover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou..... niks beters.... dat ben ik niet met je eens, dat is veel te algemeen gesteld naar mijn idee.
Bovendien, als je diabetes hebt moet je ook uitkijken met de hoeveelheid fruit per dag.... en wat is dan "teveel"??
Dank je voor je + ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
50 kcal = dus dus 50.000 calorieën? Ik denk dat dit een foutje is! Maar bedankt voor je antwoord, ik kan hier zeker wat mee :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeg, heel niet gezien!!! Wat een afgang ;-)))))))
Op dieetgebied werkt dat anders en is de calorie veranderd in Kcal. http://nl.wikipedia.org/wiki/Calorie "In diëten en dergelijke gebruikt men soms de benaming calorie voor kilocalorie, wat soms voor verwarring zorgt. In de voedingswaardeberekening en bij diëten wordt de kilocalorie nog veel gebruikt hoewel hij langzaam maar zeker door de kJ wordt verdrongen." Bedankt!!!
Echt gezond is natuurlijk een relatief begrip. De een is "gezonder" dan de ander. Maar fruit in het algemeen is een bron van vitamine welke weer gezond zijn voor het lichaam.

Appels hebben wel degelijk een toegevoegde waarde, appels bevatten namelijk vitamine a,b en c. En je lichaam heeft ook zeker suiker nodig. Jen kent vast wel het spreekwoord: snoep gezond eet een appel :).

Maar het beste is om niet altijd hetzelfde in te nemen. Variatie in voeding is ontzettend belangrijk, dit geldt ook voor fruit. Neem per dag 2 stuks fruit, en dan gevarieerd. Appel, banaan, kiwi, sinaasappel, meloen, peer etc. etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paprika!

Een paprika wordt vaak als groente gezien, maar is toch echt fruit. Paprika's zitten boordevol vitamine's en vezels en niet al te veel suikers.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dat ben ik niet met je eens paprika is een groente, maar wordt wel eens een vruchtgroente genoemd. Maar het blijft een groente. Wat ik wel met je eens ben is dat het reuze gezond is!
Je vraagt specifiek welk fruit (vezelrijk, veel vita, weinig suiker) dan is de Grapefruit een goed vrucht voor jou. Het blijft belangrijk zoals een ieder hier al zegt om hier variatie in te brengen. En je standpunt over appels deel ik beslist niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ter aanvulling v.w.b. grapefruit: mensen die het middel "zocor" of aanverwand gebruiken tegen te hoog cholesterol: zij mogen geen grapefruit eten!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Wendy voor je aanvulling en je + Er is nog wat meer fruit wat niet goed samen met meds gaat. Gelukkig staat dat op de bijsluiter of vermeld de assistente dit erbij.
Als iets gezond is en veel,vitamines bevat is het de rozenbottel! Bevat 4x zoveel als een kiwi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kiwi en paprika zijn heel gezond. En het klopt dat appels aardig wat suiker bevatten, maar hier is niets mis mee en het is misschien nog wel beter dan kiwi's en paprika's aangezien suiker de belangrijkste bouw- en voedingsstof voor het lichaam is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Paprika is naar mijn weten geen fruit maar groente. Raar antwoord....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, paprika's zijn idd groente. Om m'n antwoord verder uit te leggen:
Kiwi's zijn o.a. zo goed omdat ze het bloed dun houden / maken en zo voorkomen ze dichtslibbing. En appels ( vooral een groene appel) bevatten veel antioxidanten die ons tegen radicalen ( die de cellen aantasten) beschermen.
Elk fruit is gezond, zolang je het maar afwisselt en een beetje je verstand gebruikt.
100 gram verse appel heeft natuurlijk hele andere voedingswaardes dan 100 gram gedroogde pruimen, om maar een voorbeeld te geven.
Veel fruit bevat suikers, ook omdat fruit vaak een trucje van een boom/struik is om te zorgen dat dieren (en mensen!) het graag eten en zo de zaden verspreiden.
Elk fruit heeft zo z'n eigen voordelen: de ene soort bevat meet vezels, de andere meer vitamines, de volgende meer antioxidanten: afwisselen dus, en het liefst verse vruchten eten, ingeblikt spul is meer te vergelijken met jam dan met fruit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fruit is erg gezond als je afwisselend is dat het beste. het gezondste fruit is een sinaasappel dus maar een zelf geperste jus de range! erg lekker en gezond. frambozen zijn ook heel gezond ze zijn wel duur maar daar heb ik een oplossing voor: koop een frambozen plant en plant hem in je tuin. heb ik ook gedaan!!!
groetjes
reageer ook eens op mijn vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Appels zijn, als je de minder zoete soorten kiest en ze mét schil (voor de vezels!) consumeert, zeker wel gezond. Ga je voor vitamine C, dan kan je het beste frambozen, kiwi's, sinaasappels, citroenen, limoenen, en verse ananas eten.
12 jaar geleden
Het was een campagneslogan die in de jaren 70-80 werd gebruikt om de jeugd van het snoepen af te krijgen, omdat dat slecht voor de tanden bleek te zijn. Appels werden dan ook niet als "gezond" aangeprijsd, maar als verstandig:
"Snoep verstandig, eet een appel."
Intussen is wel duidelijk dat ook appels zoveel suiker bevatten dat ze zeker niet goed zijn voor het gebit. Het Engelse spreekwoord "An apple a day keeps the doctor away" geeft wel aan dat een appel gezond is (al mag men aannemen dat de appel hier symbolisch gebruikt wordt en slaat op de algehele gezonde invloed van fruit eten).

Simpel Googlen op "gezondste fruit" leverde me een aantal lijstjes met de appel op nummer 1 op (zie bronnen). Maar er zijn ook erg veel andere lijstjes (op sommige komt de appel niet eens voor).

Waarschijnlijk is het enige goede antwoord op je vraag: "divers fruit". Verschillende vruchten hebben verschillende nuttige stoffen in zich. Neem geregeld verschillende vruchten om van alle voordelen te profiteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Biologies fruit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bananen zijn erg gezond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn mening is het fruit van tegenwoordig niet meer wat het was. Onder invloed van bestrijdingsmiddelen, en lange opslag, vanwege het feit dat wij altijd alle fruitsoorten willen eten is de hoeveelheid vitamines dramatisch gedaald.Dus misschien is een multi-vitamientje op zn tijd zo gek nog niet. Maar los daarvan zijn alle soorten bessen en frambozen heel gezond en de paprika en de kiwi staan ook nog hoog op het vitamine lijstje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig heb je superfruit. Acai, goji, mangostan, noni en dergelijke. Heel hoog aan anti oxidanten en vitamines, maar vers hier heel moeilijk te krijgen. Bijna enkel in sap of gedroogd.
Anders zijn bessen, vnl blauwe bosbessen, zeer gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zogeheten sharonvruchten zijn heel gezond. Zitten heel veel vezels in en anti oxicdanten enz.
Verder is banaan goed en citrusvruchten en vijgen.
In principe is alle fruit wel gezond hoor.

Voor afvallen moet je alleen wel watermeloen en druiven laten staan. Dit heb ik van iemand die krachtsport op hoog niveau doet. Er zitten veel natuurlijke suikers in en dat kun je nou net niet gebruiken als je af wilt vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kiwi's en Aardbeien zijn het gezondst.....daar zitten de meeste vitamines in.