Hoe kan het on gevaccineerd lichaam een corona virus deeltje bestrijden?

Het blijkt dat je van 1 virusdeeltje niet ziek wordt. Maar deze kan zich toch vermenigvuldigen in het lichaam. Hoe wordt dat deeltje dan vernietigd als je geen afweercellen hebt?

een jaar geleden
1.3K
Amadea
een jaar geleden
Zonder afweercellen kan je niet leven. Er moeten witte bloedlichaampjes in jouw lichaam aanwezig zijn die jou beschermen tegen schadelijke stoffen zoals virussen, bacteriën, schimmels, parasieten en gisten.
Thecis
een jaar geleden
@Amadea
Zonder afweercellen (ik denk echter dat je immuunsysteem bedoelt) kan je prima leven. Maar elke ziektekiem is potentieel dodelijk. Het immuunsysteem bestaat uit meer dan witte bloedcellen.

Antwoorden (2)

Inderdaad, van één virusdeeltje word je niet ziek. Althans, als je een immuunsysteem hebt.

Het immuunsysteem heeft tijd nodig om op gang te komen. Veel tijd bij een onbekend virus, veel minder tijd bij een virus dat het al eens heeft gezien.

Een virus richt schade aan. Daar word je ziek van. Hoe meer virusdeeltjes, hoe meer schade, dus hoe zieker je ervan wordt.

Stel dat je besmet raakt met één virusdeeltje. Dat vermenigvuldigt zich, en richt schade aan. Maar: in het begin zijn er nog maar weinig virusdeeltjes, dus weinig schade, dus heb je geen last. Intussen komt het immuunsysteem op gang... en vernietigt de virussen voordat het er zoveel worden dat de schade zo groot wordt dat je er last van krijgt.

Word je daarentegen besmet door tienduizend virusdeeltjes tegelijk, die zich allemaal vermenigvuldigen, dan richten al die virusdeeltjes al genoeg schade aan om jou ziek te maken, lang voordat het immuunsysteem op gang is gekomen en ze vernietigt.

Dus of je nu doir één virusdeeltje wordt besmet of door tienduizend, er gebeurt hetzelfde. Het belangrijke verschil is dat in het eerste geval de virusdeeltjes worden vernietigd voordat het er zoveel zijn dat ze merkbare schade aanrichten, terwijl ze in het tweede geval met zovelen zijn dat ze al merkbare schade kunnen aanrichten voordat ze worden vernietigd.
.
Toevoeging:
Als je geen afweercellen hebt, kun je dus ook ziek worden van slechts één virusdeeltje. Het duurt alleen langer voordat je iets merkt.

Vandaar dat je zonder afweercellen een extreem lage levensverwachting hebt.
.
Nog een toevoeging:
Een ongevaccineerd lichaam heeft het virus nog nooit gezien. Ook dan komt de afweer op gang - maar dat duurt erg lang. En al die tijd neemt het aantal virusdeeltjes toe, dus de schade ook.

Een gevaccineerd lichaam heeft (onderdelen vam) het virus al eens gezien. De afweer tegen die onderdelen komt dus veel sneller op gang. En als die onderdelen worden vernietigd, is het virus zelf ook kapot - net als een auto waarvan je alleen de bougies en de wielen hoeft te vernietigen om de auto nutteloos te maken.
Toegevoegd op 20 oktober 2022 21:04: tekst
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Dus voor kleine corona besmettingen hebben we geen inenting nodig die zorgt voor een leger specifiek antistoffen. Maar welke gewone afweercellen kunnen dan ook corona vernietigen?
tinus1969
een jaar geleden
Die antistoffen zijn sowieso niet zo belangrijk bij virussen, zeker niet bij Coronavirussen. T cellen zijn verl belangrijker https://en.m.wikipedia.org/wiki/Adaptive_immune_system
Dit is het werk van zogenaamde killer T cells. Deze T cellen doden afwijkende lichaamscellen; zowel tumorcellen als cellen die geïnfecteerd zijn met virussen. In beide gevallen herkent de T cel een afwijkende cel omdat deze cel afwijkende eiwitten presenteert op MHC class 1 moleculen op de celmembraan.
Dit is onderdeel van het innate (niet adaptieve) immuunsysteem.
een jaar geleden