Isolatie is niet hetzelfde als quarantaine. Beide maatregelen zijn bedoeld om te voorkomen dat het virus wordt verspreid, maar er is één belangrijk verschil. Personen die ziek zijn worden in isolatie gehouden. Afhankelijk van de ziekteverschijnselen en de besmettelijkheid worden ziektedragers thuis of in een ziekenhuis behandeld.

Personen die niet ziek zijn, maar wel in contact zijn geweest met een patiënt met het coronavirus worden in quarantaine geplaatst. Zij zijn niet besmettelijk, maar worden uit voorzorg in quarantaine gehouden tot de incubatietijd is verstreken. Als ze in die periode niet ziek worden, wordt de quarantaine opgeheven. Deze quarantaine kan thuis gebeuren.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
-min
In mijn ogen leg je nou niet echt uit wat het verschil is, meer wanneer je een van beide maatregelen dient te nemen.
Je lijkt dus meer een antwoord te geven op de vraag:
Wanneer moet ik in isolatie en wanneer in quarantaine? Kan je je bron(nen) vermelden?
De mate waarin je afgezonderd dient te zijn ten opzichte van een ander en de maatregelen die je dient te nemen. Bij isolatie zijn deze strenger.

-Isolatie
Je gaat in isolatie als je positief getest bent op corona.
Zo voorkom je dat je anderen ook kunt besmetten.Dit betekent dat je in een EIGEN kamer blijft.
Je verlaat deze kamer zo min mogelijk en je huisgenoten komen niet in deze kamer.
Alleen je huisgenoten mogen samen met jou in huis zijn, maar je vermijdt ieder contact zoveel mogelijk.

Je gebruikt je eigen tandenborstel en handdoeken.
Houd je huis goed schoon: het is belangrijk om de wc en de badkamer iedere dag schoon te maken.
Zorg voor voldoende ventilatie en zet een paar keer per dag de ramen open zodat een hele kamer verse lucht krijgt.

===

-Quarantaine
Tijdens de quarantaineperiode blijf je binnen, ontvang je geen bezoek en houd je ZOVEEL MOGELIJK AFSTAND van je huisgenoten.
De quarantaineperiode duurt 10 dagen, gerekend vanaf het laatste contact met de besmette persoon.
een jaar geleden