Hoe dodelijk is Corona nou eigenlijk?

Ik hoor links en rechts verschillende verhalen. Sommige doen het voorkomen alsof het ebola is.

Tot december 2021 kende ik 1 persoon die corona gehad had. Nu bijna iedereen in mijn kennissenkring. 1 persoon die ik kende is overleden. En mijn man kende ook 1 persoon die is overleden.
Ik ken niemand en heb niemand gekend die is overleden aan de gewone griep.
Ik ken wel meerdere mensen die (waarschijnlijk) zijn overleden aan de gevolgen van roken...

Dus hoe dodelijk is corona nou echt?
Het gaat mij puur om dodelijkheid, niet om andere klachten.

2 jaar geleden
1.4K
tinus1969
2 jaar geleden
Het is lastig om één getal te noemen. De kans om aan Corona te overlijden hangt sterk af van je leeftijd (hoe ouder, hoe meer kans) en de beschikbare medische zorg (mn IC zorg). De IFR (Infection Fatality Rate, bij ongevaccineerden) ligt in Nederland rond de 1%, maar de kans is voor 50+ plussers veel hoger dan voor 50-minners.
Amadea
2 jaar geleden
Ik kende wel iemand die is overleden aan de gevolgen van griep. Zij had al diverse gezondheidsklachten. Die griep resulteerde in longontsteking en ziekenhuisopname mocht toen niet meer baten.

Antwoorden (1)

Je kan geen conclusies trekken op basis van de gemelde covid-overlijdens alleen. Een betere manier om uit te zoeken hoeveel mensen echt stierven aan covid-19, is door te kijken naar de oversterfte. Oversterfte is hoeveel meer mensen stierven dan gemiddeld in een bepaalde periode.
Tussen half september 2020, het begin van de tweede coronagolf, en eind juni 2021 zijn bijna 11 duizend mensen (9 procent) meer overleden in Nederland dan verwacht. Zonder maatregelen zouden dit er veel meer zijn geweest.
Voor België zijn de cijfers nog schrikwekkender: in 2020 registreerde men iets meer dan 127.000 overlijdens.
In de zwaarst getroffen landen - Peru, Ecuador, Bolivia, Mexico - was de extra sterfte 50% hoger dan de verwachte jaarlijkse sterfte.
Correctie: oversterfte België was 18.000 mensen.
.
Vergelijking met griep: tussen 2015 en 2020 was de oversterfte in Nederland 6.443 personen. Het aantal overlijdensgevallen ten gevolge van een griepepidemie kan oplopen tot meer dan 9000. Corona is dus dodelijker, zeker als je geen maatregelen zou nemen.
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. In de Vlaamse link staat dat in Belgie in 2020 18.000 mensen extra zijn overleden (een oversterfte van 18.000, oftewel 18.000 meer dan in 2019).
Het getal 127.000 in 2020 is het landelijke totaal aantal overlijdens. Was dus in 2019 18.000 minder, dus 109.000.