Hoe groot is de kans op besmetting in een vliegtuig?

Hoewel de meeste landen weer open gaan voor toeristen, gelden er nog wel een aantal coronaregels. Sommige landen vragen om een negatieve coronatest vlak voor vertrek en bij aankomst op de bestemming. Soms moet je in de dagen erna nogmaals testen. De kans is aanwezig dat ALS er een besmetting in het vliegtuig heeft plaatsgevonden, hij dan tot uiting komt. Maar hoe groot is de kans op besmetting in een vliegtuig nu echt?

1.3K

Antwoorden (1)

Op basis van metingen en simulaties zijn verschillende situaties beoordeeld. Bij een gebruikelijke kruisvluchtduur voor elk van de onderzochte toestellen werd het risico op COVID-19 door inademing van virusdeeltjes door passagiers in de zeven rijen om de besmettelijke passagier geschat op 1:1800 tot 1:120. In het geval van een superuitscheider – een persoon die gemiddeld 300 keer zoveel virusdeeltjes uitscheidt – namen gemiddelde risico’s toe van 1:370 tot 1:16. Volgens het rapport hebben dit soort biomedische aspecten de grootste invloed op het risico. Risico’s nemen ook toe bij een langere vluchtduur. Het dragen van een mondmaskers aan boord verlaagt het risico.

De onderzoeksresultaten laten zien dat het risico afneemt met een grotere afstand tot de besmettelijke passagier. Daarom gaat het rapport er vanuit dat passagiers die verder dan 3 rijen verwijderd zitten van de besmettelijke passagier geen risico lopen. De onderzoekers schatten dat tussen de 2 en 44 kruisvluchten de aanwezigheid van een ‘reguliere’ besmettelijke passagier mogelijk resulteert in ten minste 1 geval van COVID-19. Voor een superuitscheider wordt dat risico geschat op 1 tot 9 vluchten.
SimonV
2 jaar geleden
Klopt helaas niet helemaal: dit artikel is in juni geschreven. De eerste besmetting met de omikronvariant werd gerapporteerd op 24 november 2021. Het besmettingsrisico hiervan is al gauw vier keer zo groot.
SentWierda
2 jaar geleden
Duidelijk antwoord. Toch denk ik dat het geen kwaad kan om een groot voorbehoud te maken (een soort disclaimer):: de link dateert van juni vorig jaar. Niemand kan garanderen dat de resultaten van toen ook nu gelden - want het virus van nu is/werkt heel anders dan het virus van toen.
SentWierda
2 jaar geleden
En heb je net de omikronvariant BA.1 gehad, krijg je weer omikron, nu variant BA.2.