Hoe groot is de kans dat je positief getest wordt bij geen klachten?

Mijn huisgenoot is positief op corona getest. Ik heb zelf geen klachten. Hoe groot is de kans dat ik alsnog positief test met een zelftest of met een PCR-test bij de GGD?

1.9K
Summo
2 jaar geleden
Zoals je de vraag nu stelt zijn er volgens mij te veel opties om hier één antwoord op te geven.
Normaal zou je verwachten dat je bedoelt: hoe groot is mijn kan dat ik positief test als ik geen Corona heb (en dus geen klachten). Omdat je een huisgenoot hebt die wel Corona hebt zijn er opeens veel meer opties, je hebt wel Corona maar geen klachten, je hebt geen Corona en dus geen klachten. Je hebt wel Corona maar nog niet lang genoeg om de test positief uit te laten staan, en geen klachten.
Dat je geen klachten hebt maakt niet duidelijk welke van bovenstaande opties het is.
De eerste optie zou te beantwoorden zijn, daar zijn cijfers over (al zijn deze misschien verschillende voor de verschillende merken zelftests) die andere opties maken het echter erg verwarrend, dus wat bedoel je precies?
tinus1969
2 jaar geleden
In jouw specifieke situatie is de kans dat jij de komende week Corona krijgt zeer groot, tenzij je huisgenoot in goede kamerisolatie gaat.

Antwoorden (2)

Er zijn maar twee mogelijkheden, positief of negatief. De kans op positief is dus 50%.
2 jaar geleden
bamibal
2 jaar geleden
Je wint de jackpot van de staatsloterij wel of niet. De kans op de jackpot is dus 50%....
Summo
2 jaar geleden
Dit kun je toch niet serieus menen?
jc54
2 jaar geleden
@bamibal: Als er maar twee loten uitgegeven worden, dan heb je inderdaad 59 % kans op de prijs.
Iets anders: je zet een euro op zijn zijkant. Hoeveel % kans heb je dat deze linksom valt en hoeveel % op rechtsom?
gvrox
2 jaar geleden
Staat dit dan gelijk aan een loterij met 2 loten en 1 prijs ? UIteraard niet, dus een erg slecht antwoord.
Thecis
2 jaar geleden
@jc54
Jouw voorbeeld van de munt lijkt een goed voorbeeld omdat
- er 2 mogelijkheden zijn
- deze 2 mogelijkheden nagenoeg identiek zijn.
Dan wordt het inderdaad 50/50 Helaas geldt dit voor veel andere zaken niet. De statistiek daar in is wat ingewikkelder. Maar ik heb zelf ook met enige regelmaat advocaat vd duivel gespeeld en stug volgehouden dat bepaalde zaken 50/50 waren. Dus ik snap je punt, ik snap he voorbeeld, maar de kans op ziek zijn is helaas niet 50/50
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Grappig om te zien hoeveel makkelijker er minnen uitgedeeld worden t.o.v. plusjes voor een serieus goed (als ik zo vrij mag zijn) antwoord.
Summo
2 jaar geleden
@ Ozewiezewozewie met alle respect, maar ik denk niet dat dit een kwestie van makkelijk minnen is maar men laat dat het een fout antwoord is. Lees eens wat van de reacties die het proberen uit te leggen (hoewel niemand het echt duidelijk weet uit te leggen geef ik toe). Maar antwoord is echt onzin.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@Summo
'tuurlijk is het echt onzin. Dat weet jc54 zelf ook wel.
Maar het valt mij op dat het tegenwoordig best stil is op GV. Dit antwoord bewijst dat er toch nog best wel wat activiteit is.
Maar blijkbaar zit de mens zo in elkaar dat we makkelijk getriggerd zijn een min uit te delen en veel moeilijker een plus. Zo leren we ook met dit antwoord tóch weer wat bij. Dat is wat ik bedoelde.
Op welk continent je ook kijkt, dat beeld is overal ongeveer hetzelfde. Een net verschenen analyse van 54 eerdere onderzoeken komt uit op een gemiddelde kans van 16,6 procent om het virus te krijgen als een van je huisgenoten het ook heeft. Volgens een andere studie, die veertig onderzoeken samenneemt, ligt de besmettingskans in tussen de 15,4 en de 22,2 procent, met als beste schatting 18,8 procent.
SimonV
2 jaar geleden
Dat is zo als je geen klachten hebt?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Dit is de kans dat je besmet raakt.
In eerste instantie zul je dan nog geen klachten hebben. Later zeer waarschijnlijk wel.
Amadea
2 jaar geleden
Met de omikronvariant hoeft dat helemaal niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@Amadea
Dat geldt voor elke variant. Daarom staat er in mijn reaktie ook "zeer waarschijnlijk" !
Voor de volledigheid: dat kunnen best slechts hele lichte klachten zijn.
SimonV
2 jaar geleden
+ Minstens 20% kans dat je asymptomatisch bent. Dan merk je helemaal niet dat je besmettelijk bent.
MarBet
2 jaar geleden
Zo weinig? Ik had de kans wel groter geschat bij huisgenoten. Interessant!