Hoelang duurt een pandemie gemiddeld?

We zitten al 2 jaar in deze pandemie en corona gaat waarschijnlijk nooit meer over, maar jaren afwisselend in een lockdown vind ik een somber vooruitzicht. Hoelang duurt een pandemie gemiddeld?

2 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Van grote uitbraken uit het verleden weten we dat er twee mogelijke scenario’s zijn: ofwel zijn ze kort en hevig, ofwel duren ze lang maar zijn ze minder hevig. In het eerste scenario doodt het virus zoveel mensen dat het zich op den duur niet meer kan verspreiden, in het andere worden veel meer mensen geïnfecteerd, maar sterven er minder.
De dodelijkste pandemie uit de geschiedenis, de Spaanse griep van 1918, verliep volgens het eerste scenario: het virus greep zo snel om zich heen dat het na een tijd geen gast heren meer vond, omdat ze dood waren of immuniteit hadden opgebouwd. Als genoeg mensen in een populatie immuun zijn geworden voor een virus, neemt de overdracht en dus ook het aantal nieuwe besmettingen geleidelijk af, waardoor de epidemie vanzelf uitdooft.
De Aziatische grieppandemie van 1957 kreeg men na een jaar onder controle door een combinatie van een snel ontwikkeld vaccin, de behandeling van secundaire infecties met antibiotica en het feit dat sommige mensen vrij snel immuniteit opbouwden.
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze pandemie duurt tussen de 1 en 80 jaar. De enige vergelijkbare pandemie duurde althans tussen de 1 en 80 jaar..
De coronapandemie Covid-19 is alleen vergelijkbaar met de Russische grieppandemie (een rundercoronavirus) uit 1890. In 1970 bleek dat deze Russische griep had geduurd tot minimaal 1891 en maximaal 1969.
De Russische griep eiste ongeveer een miljoen doden op een wereldbevolking van 1,5 miljard.
Bron: Van Ranst in AD 29-12-2021.
Het is waarschijnlijk dat de Aziatische griep (afkomstig uit China) uit 1957 veroorzaakt is door een virus dat identiek of zeer nauw verwant was aan de Russische griep uit 1890. Het aantal sterfgevallen bleef relatief klein.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
Toegevoegd op 02 januari 2022 16:42: tekst
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Een min geven m.b.t. de conclusie van Van Ranst?