mag een zorgverlener een patiënt vragen om een zelftest uit te voelen voor een behandeling?

Het gaat dan om een medisch contact beroep. De zorgverlener hoeft niet zozeer de uitslag te weten, maar het gaat om een bewustwording bij de patiënt door de vraag te stellen om een zelftest uit te voelen alvorens de patiënt naar de behandeling komt. Mag je deze vraag überhaupt stellen?

2 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
2 jaar geleden
Waarom zou die vraag niet gesteld mogen worden?
Thecis
2 jaar geleden
Omdat je er regels zijn rondom privacy. Een zorgverlener is ook verplicht zorg te leveren wanneer daar om gevraagd wordt (alhoewel het niet altijd op de manier gebeurd wat de patiënt mogelijk in gedachten heeft).
Daarbij zijn er vragen die je niet mag stellen (vergelijk het met een werkgever die naar een zwangerschapswens vraagt, dit mag niet).
Vandaar deze vraag.
TurfGraver
2 jaar geleden
Zonder naar de uitslag te vragen zie ik de privacy probleem niet.
Verder is het geen sollicitatie gesprek en zie ik het meer als verzoek (net als douchen).
Vraag lijkt mij meer in de hoek van bescherming van behandelaar en behandelde.
Maar tegenwoordig zou het mij niet verbazen dat ook hierover "recht" bestaat.
TurfGraver
2 jaar geleden
P.s. in onderwijs was ook gevraagd twee maal per week een zelftest te doen. :/
Thecis
2 jaar geleden
Dat is het dus precies. Het gaat om de bescherming van de behandelaar. Maar wil wel kijken of het überhaupt gevraagd mag worden omdat er altijd mensen zijn die bij voorbaat al zullen gaan steigeren..

Antwoorden (1)

Als de zorgverlener vraagt of je een zelftest wilt uitvoeren, mag dat. Een zelftest is niet verplicht bij medische contactberoepen, dus dat moet er wel duidelijk bij gezegd worden.
Wel is het hierbij de vraag hoe verstandig het is deze vraag te stellen. Het kan voor de patiënt als ongemakkelijk, belastend of dwingend worden ervaren. Dat zou een negatief effect op de relatie zorgverlener-patiënt kunnen hebben.
Toegevoegd op 19 december 2021 11:02: bron
SimonV
2 jaar geleden
TurfGraver
2 jaar geleden
Of juist een positief effect op de relatie (iemand die om zijn en mijn gezondheid bekommert).
Thecis
2 jaar geleden
Daarbij geldt ook dat een zorgverlener pas iemand kan helpen als deze zelf gezond en veilig is. Mocht 1 iemand er bezwaar tegen hebben, maar dit zorgt er wel voor dat de betreffende zorgverlener niet ziek wordt en daardoor een heleboel andere mensen wél kan helpen, is mijn inziens de keuze erg gemakkelijk geworden.