Blijkbaar bestaat er een pil dat het corona vaccin vervangt en dat zelfs beter is,is dat echt waar of niet?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Nee. Een wondermiddel is het niet, de eerste coronapil waarmee de Amerikaanse farmagigant Merck de voorbije week op de proppen kwam, haastten virologen zich te zeggen. Maar IN COMBINATIE MET met de al bestaande coronavaccins zou molnupiravir, zoals de virusremmer heet, wel eens een buitengewoon effectief een-tweetje kunnen zijn in de strijd tegen Covid-19, daarover waren wetenschappers het eens. Want als het onderzoek van Merck klopt, kan het naar de krijgshamer (‘Mjölnir’) van dondergod Thor vernoemde molnupiravir de kans met de helft kleiner maken om door corona in het ziekenhuis te belanden of te sterven.
Molnupiravir zorgt ervoor dat het coronavirus zich niet zo makkelijk meer kan reproduceren. Het lijkt dus te werken, al was het onderzoek van Merck met 762 proefpersonen kleinschalig.
Een deel van de proefpersonen kreeg het medicijn, een ander deel een placebo. 53 patiënten in de placebogroep werden zo ziek dat zij naar het ziekenhuis moesten en/of overleden. In de groep die het geneesmiddel kreeg, bleef dat beperkt tot 28 patiënten. Daaruit concludeert Merck dat het nieuwe middel de kans op ziekenhuisopname met de helft verminderd.
Van de proefpersonen is niet veel bekend, alleen dat zij tot de risicogroep behoren van mensen met minstens één chronische ziekte.
De patiënten kregen binnen vijf dagen na de eerste symptomen molnupiravir toegediend. De ervaring met andere antivirale middelen leert dat het beter is er zo snel mogelijk bij te zijn. Of er verschil is tussen proefpersonen die het middel op de eerste ziektedag kregen en patiënten die de pil na vier dagen kregen, is nog niet bekend.

Voor wie is het?
In eerste instantie voor mensen met een verhoogde kans op ernstige Covid. Dat zijn de patiënten met een verstoord afweersysteem die na vaccinatie onvoldoende antilichamen aanmaken.
SimonV
2 jaar geleden
Strikt genomen is dit niet waar. Een vaccin heeft namelijk een andere werking dan de pil waar je het over hebt. Ik neem aan dat je het over molnupiravir hebt
https://www.volkskrant.nl/economie/merck-scoort-met-virusremmer-moderna-slikt-een-bittere-pil~b5fd26fb/

Deze pil is een virusremmer. En werkt ook goed bij het Corona virus. De manier van werken is anders en is in die zin niet vergelijkbaar met het corona vaccin. Het schijnt wel effectief te zijn tegen covid, zeker als diegene gevaccineerd is.