Welke nieuwe bijwerkingen heeft Pfizer?

Er zijn recentelijk tientallen nieuwe bijwerkingen aan het licht gekomen bij alle coronavaccins die in Nederland geprikt zijn. Pfizer had tot nu toe de minste bijwerkingen, maar dat is onderhand ook flink gestegen. Welke nieuwe bijwerkingen heeft Pfizer? En wanneer zouden mensen daar iets van moeten voelen?

2 jaar geleden
2.1K
ronron1212
2 jaar geleden
Als er bij werkingen zijn binnen een paar dagen.
KeesWim
2 jaar geleden
Vermeld je bron van deze wijsheid dit niet? Dan zou ik het als een gerucht beschouwen.
Fitgirl1204
2 jaar geleden
@KeesWim Ze zeiden het op televisie, maar ik heb daarvan niet alles opvangen omdat ik weg moest.
SentWierda
2 jaar geleden
-Ze zeiden het op televisie- vager kan het toch niet?.

Antwoorden (1)

Bij het op de markt komen stonden in de vier bijsluiters van alle vaccins in totaal 31 bijwerkingen genoemd. Het afgelopen jaar zijn er 36 toegevoegd. Daarvan is dus maar een klein gedeelte van Pfizer afkomstig.
Bijwerkingen waren: hoofdpijn, spierpijn, wat koorts, vermoeidheid.
Bijwerkingen zijn nu: reacties op de prikplek, hoofdpijn, vermoeidheid, niet lekker voelen, spierpijn, pijn in de gewrichten, koorts, misselijkheid, koude rillingen, braken en diarree.
De belangrijkste nieuwe bijwerking bij het vaccin van Pfizer (of Moderna) is een zeer zeldzame kans op ontstekingen aan het hart. De kans is kleiner dan 1 op de 10.000.
Wat je een kleine kans noemt, vind ik maar relatief: als dit de kans op de hoofdprijs van de Staatsloterij was, zou ik direct meedoen...

Alle gemelde bijwerkingen van Pfizer zijn hier te vinden:
https://www.lareb.nl/coronameldingen#/content/content/edit/1453?mculture=nl-NL
(kies Pfizer).

Bijwerkingen die momenteel nader onderzocht worden door het Comité voor geneesmiddelen voor menselijk gebruik (CHMP):
- asthenie (gebrek aan energie of kracht)
- lethargie (onverschilligheid en inactiviteit)
- verminderd eetlust en overmatig zweten.
De frequentiecategorie die wordt overwogen is: ‘soms’ (d.w.z. komt voor bij minder dan 1 op de 100 personen).
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Bijwerkingen minder dan 1 op 10.000 is de medische formulering (= zeer zelden) voor een bijwerkingen die ooit 1 keer (of misschien 2 keer) is gesignaleerd) op tienduizend(en) of miljoenen gevallen. Oftewel minder dan 1 op 10.000 kan in dit geval ook betekenen: minder dan 1 op 100.000 of minder dan 1 op 1 miljoen.
De hoofdprijs van de Staatsloterij is dan toch dichterbij dan zo'n bijwerking