Heb ik genoeg aan 1 vaccinatie en covid-19 herstelbewijs?

Op 30-08-2021 heb ik een herstelbewijs gekregen omdat ik ben hersteld van Covid-19, op 19-10 heb ik een vaccinatie gekregen. De vaccinatie pfeiffer. Nu is mijn vraag kan ik gerust naar Amerika reizen? Ik heb al gebeld met de Nederlandse Ambassade in Amerika en de Amerikaanse Ambassade in Amsterdam. Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Nee. Vanaf 8 november is het weer mogelijk om naar de USA te reizen, maar wel onder bepaalde voorwaarden. Volledige vaccinatie (minimaal 14 dagen voor vertrek de laatste prik) is een vereiste. Herstelbewijs is niet geldig. Uitzonderingen op de vaccinatieverplichting zijn alleen voor een heel beperkt aantal mensen (zie link op de site) waar jij vermoedelijk niet bij hoort.
Behalve de vaccinatie moet je je ook voor vertrek laten testen.

NB. De link maakt (nog) onderscheid tussen de regels voor en na 8 november. Alleen de regels vanaf 8 november zijn dus voor u van toepassing.
2 jaar geleden
Van Pfizer/BioNTech heb je bijna altijd twee vaccinaties nodig, zowel in Nederland als wanneer je naar het buitenland gaat. Twee weken na de laatste vaccinatie ben je voldoende beschermd om te reizen,
Iemand van ouder 80 jaar of iemand met een verzwakt immuunsysteem heeft altijd twee vaccinaties nodig.
Ben je jonger dan 80 jaar en heb je niet een verzwakt immuunsysteem dan kun je als je corona hebt gehad, volkstaan met 1 vaccinatie.
Het is niet bezwaarlijk om na het herstel van corona twee vaccinaties te krijgen.
Tussen corona en de eerste vaccinatie moet minimaal 8 weken liggen.
Krijg je corona na de eerste vaccinatie, dan is het advies om toch een tweede vaccinatie te nemen
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/vraag-en-antwoord/waarom-is-1-prik-voldoende-als-ik-corona-heb-gehad
Voor reizen naar de VS gelden veel strengere regels dan de bovengenoemde regels van de Nederlandse Rijksoverheid. In elk geval altijd twee vaccinaties ongeacht of je wel of niet corona hebt gehad. Een volledig overzicht van de regels voor reizen naar de VS op:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/verenigde-staten-van-amerika/reisadvies#anker-coronavirus
Toegevoegd op 08 november 2021 16:10: tekst