Waarom mag 'n kind zelf kiezen of het een coronavaccin krijgt, maar niet of het 'n coronatest krijgt?

Zo dat was even puzzelen met de vraagstelling. Ik las op de site van de Rijksoverheid dat een kind van 12+ zelf mag bepalen of hij/zij gevaccineerd wil worden tegen corona.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/aanpak-coronavaccinatie/kinderen-en-jongeren

Ben je jonger dan 16 jaar? Dan beslis je samen met je ouders of verzorgers over vaccinatie. Jij en je ouders kunnen je op allerlei manieren goed laten informeren voordat jullie een keuze maken.

"Ben je het niet eens met je ouders? Dan is jouw mening doorslaggevend als je goed weet waar vaccinatie over gaat."

Maar als een kind zich wil laten testen op corona bij de GGD heeft het wel toestemming nodig van zijn ouders.
Helaas vind ik hiervan nu even geen link dat dit zo is. Maar ik heb zojuist zelf een testafspraak gemaakt en op get eind stond dat aangegeven. Voor kinderen onder de 15 of 16 moet in ieder geval 1 ouder toestemming geven en ook een identiteitsbewijs meenemen naar de afspraak.

Waarom is dat?

2 jaar geleden
1.4K
LeonardN
2 jaar geleden
Misschien ligt het aan mij, maar ik zie weinig verschil:" Vaccinatie kind 12 tot 16:
Samen beslissen met ouders
(Dus zeg dat een kind dit wil en de ouders stemmen toe dan kan het) Coronatest:
Toestemming ouders nodig.
Dus een kind wil het en en ouders stemmen toe. Misschien kan je duidelijker uitleggen welk verschil je hier ziet.
bamibal
2 jaar geleden
Mijn dochter had mijn toestemming nodig voor een vaccinatie. Ik was buiten aan het wachten, maar moest toch naar binnen komen om toestemming te geven.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
@LeonardN "Ben je het niet eens met je ouders? Dan is jouw mening doorslaggevend als je goed weet waar vaccinatie over gaat." Kortom ouders zeggen "nee" kind zegt "ja" kind krijgt vaccin.

Antwoorden (1)

De vraag gaat uit van een veronderstelling die niet juist is.
Er bestaat niet een link waarin staat dat als een kind van 12+ zich wil laten testen op corona bij de GGD, er geen inspraak is van het kind. Kinderen van 12 tot 16 jaar geven zelf toestemming voor een coronatest.
De juiste tekst staat op de website van het Nederlandse Jeugdinstituut (nji): www.nji.nl:
Bij kinderen tot 12 jaar beslissen de ouders over de medische zorg. Je kind heeft wel recht op begrijpelijke informatie over wat er gebeurt en waarom. Kinderen tussen de 12 en 16 jaar beslissen samen met hun ouders en geven zelf toestemming voor een test. Kinderen vanaf 16 jaar beslissen zelf.
Bron: https://www.nji.nl/coronavirus/je-kind-laten-testen-op-corona
2 jaar geleden
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Weetje, ik vind het een beetje jammer dat jij altijd met dit soort reacties komt. Er bestaat geen link? Bestaat die niet? Maak dan maar eens een afspraak voor een coronatest en kijk op het eind. Wat daar staat... Kinderen tussen de 12 en 16 zeg jij...bij de GGD staat Kinderen tussen de 12 en 15. Bij een coronatest moeten kinderen EN ouder inderdaad beslissen. Wat jij schrijft: "Er bestaat niet een link waarin staat dat als een kind van 12+ zich wil laten testen op corona bij de GGD, er geen inspraak is van het kind. Kinderen van 12 tot 16 jaar geven zelf toestemming voor een coronatest." Fantastisch...maar dat heb ik allemaal niet gezegd in mijn vraagstelling. En jij brengt het nu alsof ik dat wel gedaan heb. Ik zeg: "kinderen mogen niet zelf beslissen of ze zich willen laten testen op Corona, maar mogen wel zelf beslissen of ze het vaccin willen."
En die stelling staat nog steeds.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Kind wil laten testen op corona, ouders zeggen "nee" kind wordt niet getest.
Kind wil coronavaccin, ouders zeggen "nee" arts vraagt kind: "Snap je hoe het werkt met vaccins?" Kind zegt: "ja" kind krijgt vaccin. En hier een afbeelding van de site coronatest.nl na het maken van een afspraak voor een coronatest. https://www.dropbox.com/s/2j3kz9gm1h4r9sc/screenshot_20210718-225158_free%20adblocker%20browser.jpg?dl=0
SentWierda
2 jaar geleden
@HeerVoldemort. Ik ben het ermee eens dat de informatievoorziening aan duidelijkheid te wensen overlaat. Want: in de afbeelding staat: Voor kinderen tussen 12 en 15 jaar geldt dat ouder én kind toestemming moeten geven voor de test.
Ik heb geen idee wat hier wordt bedoeld. Betekent 'tussen 12 en 15 jaar': 13 en 14 jaar? Of 12 t/m14 jaar? Of 12 t/m15 jaar? Ik hoop dat een taalkundige uitkomst biedt.
In de link www.coronatest.nl staat dat kinderen vanaf 7 jaar zich kunnen laten testen.
https://coronatest.nl/ik-wil-me-laten-testen/een-online-afspraak-maken
Voor wat betreft meer duidelijkheid over coronatesten voor kinderen lijkt het me verstandig contact opnemen met het NJi.