Wat zijn de ergste bijwerkingen van Pfizer?

Wat zijn de meest ernstige bijwerkingen van Pfizer? Dan bedoel ik geen hoofdpijn of lichte vermoeidheid, maar eerder kortademigheid of pijn op de borst/buik. Oftewel, klachten waar je goed last van kunt hebben.

2 jaar geleden
3.2K
jodyenboyke
2 jaar geleden
Kijk hiervoor op de website van de overheid, daar vindt je antwoord op alle vragen. Lareb is een organisatie die alle bijwerkingen bijhoud.
SentWierda
2 jaar geleden
We kunnen het ook hebben over niet of nauwelijks bijwerkingen van Pfizer. De helft van alle Pfizergevaccineerden heeft niet of nauwelijks ergens last van gehad. Het vaccin werkt!
En heb je wel last van bijwerkingen of heb je last van erge bijwerkingen, dan moet je dat positief beoordelen: het vaccin werkt!
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
BIjwerkingen zijn ongewenste neveneffecten van een medicijn. Een bijwerking kan ook een onverwachte interactie zijn met een ander medicijn. Waar de bijwerking ook vandaan komt, zeggen dat het goed is omdat het medicijn werkt, is absolute onzin en wellicht zelfs een gevaarlijke uitspraak.
SentWierda
2 jaar geleden
@Thecis. Een merkwaardige uitspraak. En de onderbouwing is niet overtuigend.
Het gaat erom dat het vaccin werkt. En dat kan zowel zonder of met nauwelijks enige bijwerking als met ernstige bijwerkingen - en alles daartussenin. Zo werken vaccins nu eenmaal.
En interactie met een ander medicijn? Dat is een ander verhaal. Daar is een speciaal traject voor op een vaccinatiepunt.
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
En wat is precies een merkwaardige uitspraak? Ik neem aan mijn terugkoppeling over jóuw uitspraak dat bijwerkingen goed zijn omdat het een teken is dat het vaccin goed werkt. Die uitspraak is ronduit belachelijk juist omdat bijwerkingen ONGEWENSTE neveneffecten zijn. Daar is geen discussie over. Dat is ook niet merkwaardig. Dat is gewoon de realiteit. En ja, bijna elk medicijn heeft het en gelukkig is het merendeel van de bijwerkingen ongemakkelijk, maar niet ernstig. Maar het is zeker GEEN teken dat het medicijn goed werkt. Dit proclaimen is dus absolute onzin en nogmaals, kan je zelfs als gevaarlijk bestempelen.
Je mag er een ander denkbeeld op nahouden, maar laat dit vooral jouw persoonlijke mening zijn. Verkondig dit niet als feit.
SentWierda
2 jaar geleden
@Thecis. Mijn persoonlijke mening? Just niet. Daar is deze website niet voor bedoeld. Deze website is bedoel voor kennisvermeerdering.
Ik vermeld alleen maar wat -als kennisvermeerderende informatie- staat in bijvoorbeeld in de Volkskrant van 6 juli en het AD van 7 juli.
de Volkskrant van 6 juli, artikel van Maarten Keulemans: Ja, het vaccin werkt misschien beter als je meer bijwerkingen hebt.
AD van 7 juli, moleculair viroloog Marjolein Kikkert: Bijwerkingen zijn in feite heel gunstig voor je lichaam.
LeonardN
2 jaar geleden
@SW
Misschien handig als je direct de quote in plaats van er zelf een zin van te maken:

https://www.bd.nl/dossier-coronavirus/het-mysterie-van-de-tweede-prik-waarom-ligt-de-een-zwetend-in-bed-en-heeft-de-ander-nergens-last-van~a01c4d5b3/ "
De bijwerkingen hebben nóg een functie: ze zorgen ervoor dat je je rustig houdt. ,,Als je je beroerd voelt, ga je op de bank liggen. Je lijf, dat op dat moment heel hard aan het werk is, hoeft dan geen energie te verspillen om jou te laten rondrennen. Dat is dus in feite heel gunstig voor je lichaam’', zegt Kikkert.
" https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ULdN9aDwHecJ:https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ja-het-coronavaccin-werkt-misschien-echt-beter-als-u-bijwerkingen-kreeg~b9c23d7e/+&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&client=opera
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Dank voor de links: die geven een volledig overzicht.
Het gaat mij uiteraard om de volledige artikelen in de Volkskrant en het AD.
Overigens heb ik er niet zelf een zin van gemaakt. De quote van Kikkert staat letterlijk als kop bij het artikel. Althans in de editie die bij mij in de bus is gevallen.
Thecis
2 jaar geleden
Opmerkingen van een expert verpakt in een artikel van een journalist. In basis gaat dit over (relatief) lichte bijwerkingen. De opmerking van SW gaat over álle bijwerkingen. De nuance in de reacties hier ontbreekt. Dit is nogal simpel te herleiden. Laten we als voorbeeld de anafalactische shock te nemen (oftewel, de ernstige allergische reactie). Dit is géén teken dat het vaccin goed werkt, dit is een teken dat je lichaam hier niet tegen kan en kan tot de dood leiden. Dus de uitspraak dat erge bijwerkingen een positief beoordeling verdient, blijft gewoon gevaarlijk. Daarbij, SentWierda, geef je aan dat het zowel hebben van geen bijwerkingen als het wel hebben van bijwerkingen een teken is dat het vaccin werkt. Verwijs dat gewoon naar het klinisch onderzoek dat het Pfizer vaccin voor 95% beschermt. Met of zonder bijwerkingen. Die 5%, die hebben ook wel of geen bijwerkingen, maar het vaccin werkt daar niet bij....
Thecis
2 jaar geleden
Wat betreft de uitspraken van Mevr Kikkert, ik denk dat er bij het schrijven door de journalist wat nuance verloren is gegaan.
Ze geeft aan dat de bijwerkingen nuttig zijn (zie quote LeonardN). Maar verderop wordt aangegeven dat de werking van het vaccin niet minder wordt als je geen bijwerkingen hebt gehad (mits je in dezelfde patientgroep zit natuurlijk, bijv oud en jong kan je niet goed vergelijken). Dus het hebben van bijwerkingen zorgt niet voor een verbeterde werking. Je wordt er ziek van, daardoor ga je rustiger aan doen waardoor je lichaam beter de indringer te lijf kan gaan. Als je geluk hebt, wordt je niet ziek, maar ben je net zo goed beschermd... Mochten bijwerkingen echt zo'n positief effect hebben op de werking van het vaccin, zou je dat terug hebben gezien in de clinical trial. Het artikel geeft aan dat men dat niet gezien heeft. Dus het beter werken met bijwerkingen kan een vermoeden / hypothese zijn, maar is niet een bewezen feit.

Antwoorden (1)

Ik weet niet precies wat jij als ernstig ervaart. Wellicht misselijkheid, huidafwijkingen en -zwellingen, gezichtsverlamming en opgezette lymfeklieren.
De meeste bijwerkingen verdwijnen binnen een paar dagen na vaccinatie.
Zeer vaak (> 10%): hoofdpijn. Diarree. Spierpijn, gewrichtspijn. Vermoeidheid. Koude rillingen, koorts (meestal na de 2e dosis). Pijn, zwelling op de injectieplaats.
Vaak (1-10%): roodheid op de injectieplaats. Misselijkheid, braken.
Soms (0,1-1%): jeuk op de injectieplaats. Lymfadenopathie (opgezette lymfeklieren). Slapeloosheid. Pijn in extremiteiten. Malaise. Overgevoeligheidsreacties (zoals huiduitslag, jeuk).
Zelden (0,01-0,1%): acute perifere faciale paralyse (gezichtsverlamming); bij meldingen gezien na dag 3 tot dag 48 na vaccinatie. Urticaria, angio-oedeem (huidafwijkingen).
Verder zijn gemeld: anafylaxie (ernstige allergische reactie).
.
Dit klinkt misschien nogal indrukwekkend, maar als je ziet wat de bijwerkingen van een paracetamolletje kunnen zijn, stelt het niets voor:
https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/p/paracetamol
.
Overzicht van EMA (Met dank aan Thecis)
Zeer vaak voorkomende bijwerkingen: komen voor bij meer dan 1 op de 10 gebruikers
• pijn en zwelling op de plaats van injectie
• vermoeidheid
• hoofdpijn
• spierpijn
• koude rillingen
• gewrichtspijn
• diarree
• koorts
Sommige van deze bijwerkingen kwamen enigszins vaker voor bij jongeren van 12 tot 15 jaar dan bij volwassenen.
Vaak voorkomende bijwerkingen: komen voor bij minder dan 1 op de 10 gebruikers
• roodheid op de plaats van injectie
• misselijkheid
• overgeven
Soms voorkomende bijwerkingen: komen voor bij minder dan 1 op de 100 gebruikers
• vergrote lymfeklieren
• zich onwel voelen
• pijn in de arm
• slapeloosheid
• jeuk op de plaats van injectie
• allergische reacties zoals huiduitslag of jeuk
Zelden voorkomende bijwerkingen: komen voor bij minder dan 1 op de 1.000 gebruikers
• tijdelijk afhangend gezicht aan één zijde
• allergische reacties zoals uitslag op de huid met roze bulten en erge jeuk (netelroos) of zwelling van het gezicht
Niet bekend (kan met de beschikbare gegevens niet worden bepaald)
• ernstige allergische reactie
SimonV
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Link van de officiele bijsluiter:
https://www.ema.europa.eu/en/documents/product-information/comirnaty-epar-product-information_nl.pdf
Bijwerkingen in de patientbijsluiter beginnen op pag 29
Thecis
2 jaar geleden
Hoe kan ik hier anders dan een plus geven ;-)
Hartelijk dank voor het noemen.