Wat is de effectiviteit van AstraZeneca na 1 prik?

Ik had op internet gelezen dat AstraZeneca 60-80% effectief is in het voorkomen van corona. Wat als je nog maar 1 prik hebt gehad? Ben je dan voor slechts 30-40% beschermd of werkt dat niet zo?

3 jaar geleden
1.2K
SentWierda
2 jaar geleden
Ter vergelijking: Pfizer heeft na twee vaccinaties een effectiviteit van 95 procent.
Bron: Nederlandse Medicijnautoriteit CBG.

Antwoorden (1)

De belangrijkste bevinding is dat bij zowel het AstraZeneca- als het Pfizer-vaccin de kans op een coronabesmetting vanaf drie weken na de eerste prik met 65 procent is gedaald. Opvallend is dat dat percentage voor beide vaccins ongeveer even hoog is: 64 procent om 67 procent.