Waarom zijn de terrassen alleen geopend van 12:00-18:00?

Deze week heeft het kabinet besloten dat de terrassen vanaf 28 april weer mogen openen van 12:00-18:00. Maar wie kan er dan op een terras zitten? Het lijkt me daarnaast niet enorm zinvol voor de horeca; het kan nog weleens meer geld kosten dan opleveren. Wat is het motief achter deze versoepeling?

3 jaar geleden
1.3K
tinus1969
3 jaar geleden
Nouja, wie heeft er dan tijd om in een park te zitten? Toch zitten die parken vol.

Antwoorden (2)

Maar wie kan er dan op een terras zitten? Precies. Niet veel mensen. Het is juist de bedoeling dat er wel iets meer mag, maar dat er niet te veel mensen langdurig eten en drinken op de terrassen. Dat zou weer tot een grotere kans op besmettingen leiden.
Daarnaast wordt gehoopt dat men minder gauw naar de parken gaat maar nu onder gecontroleerde 'veilige' omstandigheden wat gaat drinken op een terras.

Door de horeca wordt het ook wel eerder een vernedering dan versoepeling genoemd. Veel gelegenheden hebben er niets aan.
.
Zoals Rutte zei: “Met het openen van de terrassen tot 18:00 uur schrap je de bitterbal en de avondmaaltijd die nog op het terras kan plaatsvinden”.
Toegevoegd op 23 april 2021 10:38: tekst
SimonV
3 jaar geleden
De tijd van 12.00 tot 18.00 uur is door de overheid vastgesteld om een al te grote toeloop tegen te gaan. De drukte moet gedoseerd zijn en tegelijkertijd beperkt.
Wel is het op veel terrassen de bedoeling dat de bezoekers er langdurig verblijven om de omzet zo hoog mogelijk te malen. Daarom zijn veel terrassen alleen geopend voor eters die er langdurig verblijven. Degenen die alleen wat willen drinken, moeten dat maar thuis doen.
Het uitgangspunt van veel terraseigenaren is: de schoorsteen moet roken.
3 jaar geleden
paulus811
3 jaar geleden
Ik denk dat het erg klantonvriendelijk is om mensen weg te sturen die alleen maar komen borrelen. En wie wil er nou eten om 14-15 uur? Ooit gaat de boel weer helemaal open en de zaken waar ik geweigerd ben omdat ik 'alleen iets kom drinken' (verteer met 2 man makkelijk 50-70 euro....) kom ik niet meer.
SentWierda
3 jaar geleden
@paulus811. Er wordt gemikt op lunchgasten van 12.00 tot 15.00 uur. En op vroege dinergasten van 15.00 tot 18.00 uur.
En als je koffie met gebak wilt of wijn met bitterballen dan ben je ook welkom, mits er plaats is.. Maar koffie zonder gebak en wijn zonder bitterballen - dat gaat vaak niet lukken.
paulus811
3 jaar geleden
@SentWierda, dat zullen we nog moeten zien of dat niet gaat lukken, hoe ben je daar zo zeker van? En er zit op niets zo'n hoge winstmarge als koffie. Daar komt nog bij dat veel kroegen helemaal geen eten serveren, dat houdt met een tosti of gehaktbal vaak al op.
paulus811
3 jaar geleden
Overigens vind ik je antwoord prima, die vreemde openingstijden zijn er om de toeloop te beperken en voor veel uitbaters een wassen neus. Mag je je personeel voor alleen deze uren optrommelen...wie is er nou zo gek? En dan gaat het regenen of is het zoals nu 8 graden en mag er niemand naar binnen, zit je dan met je personeel duimen te draaien. Nee ik geloof helemaal niets van dit idiote plan.
SentWierda
3 jaar geleden
@paulus811. Helemaal mee eens dat het een idioot plan is.
En het is alleen gunstig voor de grote terrassen met veel tafels. De terrassen met twee tafels hebben er niets aan.