Worden mensen blijvend minder sociaal door corona?

Kan je door corona een minder sociaal persoon worden? Als in dat je je eigenlijk niet meer goed weet te gedragen in sociale situaties en dus geen houding weet te geven? Of kan een pandemie zoiets niet teweeg brengen?

3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee. Je weet dat het tijdelijk is en de norm is vrijheid.
Het is eigenlijk net als dat je naar Engeland rijdt en ineens links moet rijden. Dat kost veel moeite. Als je na 3 weken weer op het vaste land terugkeert gaat het rechts rijden zonder problemen; want dat is de norm.
tinus1969
3 jaar geleden
Om over na te denken: Hoeveel reisden boeren in de 18e/19e eeuw? Hoeveel sociale situaties hadden die?
Ritsuka
3 jaar geleden
Zo dramatisch is dat niet hoor
AnnBoo8146
3 jaar geleden
Kijk naar je familieleden, die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Die zaten 5 jaar lang in een vorm van lockdown, waarbij de avondklok gold van zonsondergang tot zonsopgang. Zijn zij sociaal of niet? Zij weten zich waarschijnlijk veel beter staande te houden in sociale situaties dan veel mensen nu. Het heeft met opvoeding te maken, de normen en waarden die je meekrijgt. Dat leer je heus niet af door een ingrijpend iets als een pandemie of een oorlog.

Antwoorden (1)

Er is geen wereld na corona. Net als met griep (maar dan anders) moeten we leren leven in een wereld mét corona. Niemand kan goed overzien wat dat precies betekent. En dat is een gek gevoel voor een wetenschapper, omdat het onze taak en doel is om scenario’s en hypothesen te evalueren op basis van hun waarschijnlijkheden.

Catrin Finkenauer, hoogleraar Jeugdstudies en wetenschappelijk directeur van het universiteitsbrede Strategische Thema Dynamics of Youth vertelt: “Uit onderzoek weten we dat de sociale omgeving (familie, buurt, school, samenleving, wetgeving) mede bepalen hoe individuele jongeren zich ontwikkelen. Wanneer kwetsbare kinderen bijvoorbeeld opgroeien in liefhebbende gezinnen, kunnen ze beschermd worden tegen het ontwikkelen van problemen. Veel van de problemen die volwassenen hebben, komen voort uit wat er in hun jeugd is gebeurd. Dat maakt het meer dan ooit belangrijk om te begrijpen hoe het leven van baby’s, kinderen, jongeren en jongvolwassenen er uitziet. Wat zijn hun energiebronnen en motivaties? Welke problemen komen zij tegen en hoe kunnen we daar het beste op reageren? Maar het samenspel van beschermende - en risicofactoren in de sociale omgeving én in de jongeren zelf (genetisch, persoonlijkheid), is enorm complex. We moeten dus veel meer onderzoek doen om een goed beeld te krijgen van hoe (de beperkende maatregelen vanwege) corona de ontwikkeling van jongeren op langere termijn zullen beïnvloeden. Ik kijk nu al uit naar de inzichten die onderzoek over deze vragen zal opleveren.”