Heeft het coronavaccin nog nut als je al corona gehad hebt?

Ik weet dat een vaccin er voor zorgt dat je lichaam een virus kent voor dat je die virus hebt gehad. Dus een vaccin is geen medicijn, maar een middel om je immuunsysteem voor te berijden.

Maar als je al corona hebt gehad heeft het vaccin dan nog nut ?

3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Ja. Vermoedelijk hebben bijna een miljoen Nederlanders antistoffen in het bloed na besmet te zijn geweest met het coronavirus. Toch lijkt het in de toekomst ook voor deze groep nuttig om een vaccin te halen.
Het is namelijk mogelijk dat je na een coronavirusinfectie onvoldoende beschermd bent voor een nieuwe besmetting. In de voorlopige vaccinatiestrategie van het kabinet wordt het coronavaccin daarom ook aangeboden aan mensen die al een infectie hebben gehad.

Hoelang je na infectie of vaccinatie beschermd bent, weten we nog niet.
“Onze immuniteit tegen het coronavirus is afhankelijk van hoe we de ziekte doormaken”, vertelde Marjolein Kikkert, moleculair viroloog aan het Leids Universitair Medisch Centrum. “Mildere ziekteverschijnselen leveren waarschijnlijk minder immuniteit, flinke ziekteverschijnselen misschien meer, maar blijvend is het niet.”
Tegen Het Parool zegt Huub Savelkoul, hoogleraar immunologie aan de Wageningen-universiteit, dat het ook onduidelijk is hoeveel antistoffen iemand moet aanmaken om immuun te zijn tegen het coronavirus.
SimonV