Kan handgel over datum zijn?

Aangezien zeep kennelijk een houdbaarheisdatum heeft, vroeg ik me af of handgel ook kan bederven na een bepaald tijdsbestek.

3 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zeep een houdbaarheidsdatum?
Bij mij ligt zeep in voorraad die > 30 jaar geleden gekocht is. Niks 'over de datum zijn' hoor.
Thecis
3 jaar geleden
@Jodokus
Vanuit wetgeving zijn er producten zoals sommige zepen die een houdbaarheid mee krijgen. Die slaat niet altijd ergens op...

Antwoorden (2)

Ja, dat kan.

Binnen de zorg wordt voor een fles handalcohol een houdbaarheid van een half jaar na opening gehanteerd. Die periode wordt ook voor niet-medische handgel aanbevolen. Met daarbij het advies het niet op ongeventileerde warme plaatsen te bewaren (dus niet in de zomer in je auto laten liggen).
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal.met je eens. Het feit dat er binnen de zorg een houdbaarheid op gezet wordt, wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk bederft. Op de laboratoria waar ik gewerkt heb was er voor waterige oplossingen 1 maand houdbaarheid afgesproken en 3 maanden voor organische oplossingen. Handalcohol viel onder organisch dus 3 maanden houdbaarheid. In basis is handalcohol ontsmettend en kan het niet bederven. Het kan wel verontreinigd worden, maar niet bederven.
Na verloop van tijd kan wel (door idd warmte) de alcohol vervliegen maar dit kan alleen bij niet goed afsluiten.
Wereldbol
3 jaar geleden
@Thecis ik ben er eens op gaan letten. Zag gisteravond laat dat er een houdbaarheidsdatum op stond. Weet jij hoe ik deze houdbaarheidsdatum moet intepreteren? Want als het in principe niet bederft, wat zegt die datum dan? Hoor graag van je, gr.
Thecis
3 jaar geleden
@wereldbol
Als er een houdbaarheidsdatum op staat, zal er vast ook wel een batchnummer of productiedatum op staan. Soms kan je vanuit de batchdatum wel een productiedatum afleiden, afhankelijk van het systeem dat gebruikt wordt.
Als ze het vanuit wetgeving gedaan hebben, zal er waarschijnlijk een houdbaarheid van 3 jaar of 5 jaar op gegeven hebben. Maar dat is dus lastig om op afstand te zien / beoordelen. Handalcohol bederft dus niet. Want organismen willen er niet in groeien. Maar het kan wel verontreinigd worden met andere stoffen of (als het open heeft gestaan) kan de alcohol vervliegen, waardoor het minder efficient wordt of waardoor de werking niet meer gegarandeerd kan worden. Dus eigenlijk moet je dat interpreteren als oneigenlijk gebruik waardoor de werking mogelijk niet meer gegarandeerd kan worden. Maar als het nieuw is, goed opgeslagen / afgesloten is geweest, kan je het rustig jaren laten staan (ook na openen).
Thecis
3 jaar geleden
Het is dus een wettelijke verplichting om een houdbaarheidsdatum er op te zetten, maar ook een "escape" voor de fabrikant wanneer er klachten zijn. Het gaat 2 kanten op. Bescherming van de consument, maar ook voor de fabrikant. Hoe moet je het interpreteren? Dat is moeilijk want dan moet je uit gaan van gezond verstand van mensen. En daar kan je niet altijd op vertrouwen... (zie maar als extremen die absurde rechtzaken in Amerika).
Maar in basis, gebruik het correct, laat het niet open staan, niet in de volle zon zetten, etc, etc. Dan kan je het goed gebruiken. Jarenlang. In basis gewoon tot het op is.
NEEN, normaal gesproken niet. Er is nu eenmaal een wet die de houdbaarheidsdatum voorschrijft, maar een goede gel bevat óf 70% alcohol óf antiseptica en die gaan in beide gevallen alle vormen van bederf tegen. Deze middelen zijn zelfs beter houdbaar dan producten die b.v. conserveringsmiddelen als benzoëzuur o.i.d bevatten.