Waarom heeft geneesmiddelenbureau EMA het Moderna coronavaccin niet goedgekeurd?

Het door Moderna ontwikkelde coronavaccin is tot ieders verbazing afgekeurd. Ik kan alleen nergens de reden vinden waarom. Wat scheelt eraan? Waarom heeft geneesmiddelenbureau EMA het Moderna coronavaccin afgekeurd?

3 jaar geleden
1.4K
Thecis
3 jaar geleden
Het niet verlenen van goedkeuring wil niet automatisch zeggen dat er iets aan het vaccin scheelt. Wel is er iets in de procedure voorbij gekomen wat nog niet tot goedkeuring heeft geleid.
Met elke indiening worden er vragen over het dossier gesteld. AL deze vragen moeten naar tevredenheid worden beantwoord voordat er een goedkeuring gaat en kan komen. Wellicht dat er bij 1 of meerdere vragen niet een goed antwoord vanuit Moderna is gekomen of is er een (klein) menigsverschil. Dit is heel normaal en komt zeer regelmatig voor. Daar wordt wel een oplossing voor gevonden.

Het beste antwoord

Het vaccin is niet afgekeurd, maar nog niet goedgekeurd.
Het Europese geneesmiddelenbureau EMA geeft nog geen goedkeurend advies af voor het coronavaccin van Moderna. Nog niet alle vragen zijn goed beantwoord, meldt het het Nederlandse College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG).
Waarschijnlijk volgt de goedkeuring nu woensdag, zegt voorzitter Ton de Boer van het CBG. Dat de beoordeling nog niet is afgerond, wil volgens De Boer niet zeggen dat het vaccin van Moderna niet betrouwbaar is. “Het kan zo zijn dat er nog vragen zijn. Dat hoort bij het proces. Het laat zien dat er bij de boordeling van het vaccin geen bochten worden afgesneden.”
De Boer hoopt dat de goedkeuring er op 6 januari wel komt. “Maar dat durf ik nog niet te zeggen. Het ligt eraan welke issues er op tafel liggen. Zelfs 6 januari is niet gegarandeerd.” Waar de beoordeling vandaag precies op stuk is gelopen, kan De Boer niet zeggen, omdat hij nog geen contact heeft gehad met het Europese comité dat beslist over goedkeuring.
SimonV
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Sowieso mag er niet verteld worden door iemand van de overheid waar het op mis gelopen is. Dat mag alleen in samenspraak met de fabrikant (het exacte issue). Er is gewoon iets nog niet volledig goed beantwoord. Komt zeer regelmatig voor, is heel normaal.