Mag je met de scooter touren als je in contact bent gekomen met iemand die positief getest is?

Ik ben gister met iemand in contact gekomen die vandaag positief is getest met Corona. Nu had ik zondag gepland om ondanks de temperatuur te touren met mijn scooter, simpelweg omdat dat mijn hobby is. Ik weet dat je zo veel mogelijk thuis moet blijven in mijn situatie maar het lijkt mij dat ik als ik alleen op de scooter zit niemand kan besmetten. Ik heb geen eindbestemming (behalve terug naar huis natuurlijk). Nu is mijn vraag: mag ik dit doen? Ik hoop dat ik hier mee geholpen kan worden. Graag met bron er bij vermeld.
Groetjes

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
21.4K

Antwoorden (2)

Je moet jezelf laten testen. Als jij negatief test, kun je lekker gaan toeren. Blijk jij ook corona te hebben, of heb je zondag de uitslag nog niet, dan blijf je thuis. Stel dat jij toch corona hebt, je wordt aangereden door een of andere onverlaat, moet naar het ziekenhuis met een gebroken been (of erger)... Of je bent getuige van een valpartij van een oud vrouwtje, die je normaal gesproken wel even overeind zou helpen...
Natuurlijk is de kans klein dat jij ook corona hebt. En natuurlijk is de kans klein dat er tijdens het toeren iets onverwachts gebeurt. Maar de gevolgen kunnen groot zijn, vooral voor anderen. Blijf gewoon even thuis tot je zeker weet dat je geen corona hebt. Er komen nog meer dan genoeg dagen waarop je kunt gaan toeren.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Ik vind dit zelf een goed antwoord. Laat je testen. Geen risico's nemen. Niet voor jezelf, maar vooral niet voor anderen.
De regels zijn duidelijk, als je 15 minuten in de buurt bent geweest van iemand die positief is getest moet je thuisblijven. Touren op je scooter is niet thuis blijven.

Je kunt je laten testen maar dit mag pas 5 dagen na het laatste contact met de persoon die besmet is. Tot die tijd kun je nergens heen, en tot de uitslag van de test ook niet. Is jouw test negatief mag je weer alles doen.

Staat allemaal op de site van het RIVM
.
Aanvulling: het hangt er dus van af of je onder overig of nauw contact valt. Val je onder overig kun je wel naar buiten.