Wat is het verschil tussen witte en blauwe mondkapjes?

Een paar maanden geleden had ik mondkapjes gekocht die wit waren. Nu zie ik die witte nergens meer en juist overal de blauwe mondkapjes. Zit daar een verschil in? Of is het alleen de kleur... Ik weet nog wel dat de witte mondkapjes toen duurder waren, maar verder weet ik het ook niet.

3 jaar geleden
1.3K
Pieterke
3 jaar geleden
Dit staat er op internet: De blauwe medische mondkapjes vallen onder de type IIR mondmaskers, terwijl de witte medische mondkapjes onder de type II mondmaskers vallen. Zowel de type 2 als type 2R medische mondmaskers zijn ervoor bedoeld om verspreiding van een virus of bacteriën tegen te gaan. ... Daarnaast zijn er blauwe wasbare mondkapjes.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Moeilijk te zeggen. Mogelijk beiden vergelijkbaar. Dat de witte duurder waren heeft mogelijk te maken dat ze destijds schaars waren (en dus duurder)

Antwoorden (1)

Het verschil is de kleur. Voor niet-medisch gebruik worden zowel blauwe, witte als ook roze wegwerp-mondmaskers verkocht. De kleur hiervan zegt niets over hoe veilig ze zijn. Medische mondmaskers zijn een ander verhaal. De code zegt hoe veilig ze zijn / voor welk gebruik ze geschikt zijn; het kán zijn dat de kleur correspondeert met de veiligheidscode - maar dat is mij niet bekend. Ik denk dat jij het hebt over de mondkapjes die gewoon te koop zijn bij de supermarkt of de drogist?