Wat betekent het als een virus muteert?

Een mutatie is een verandering. Maar hoe een virus kan muteren, begrijp ik niet helemaal. Hoe kan dat zomaar gebeuren? Waardoor wordt het veroorzaakt?

3 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het genetisch materiaal van de virus verandert en zal bij vermenigvuldiging dus ook veranderen. De eigenschappen veranderen dus. Het is niet voorspelbaar hoe en wat er verandert.

Het beste antwoord

Virussen bestaan voornamelijk uit eiwitten en DNA. Het DNA bepaalt de eigenschappen van het virus. Om zich te vermenigvuldigen moet het virus ook zijn DNA verdubbelen. Dat werkt ongeveer hetzelfde als bij micro-organismen (bacteriën) en mensen. De virussen hebben daar echter wel de cellen van andere organismen voor nodig.
Bij het dupliceren van het virus-DNA moeten de baseparen exact gelijk worden gekopieerd en dat zijn biochemische reacties waarbij o.a. ook enzymen nodig zijn. Just bij het kopiëren van die baseparen gaat het wel eens een keertje mis (om die reden krijgen mensen b.v. foute DNA in foute cellen en b.v. kankergezwellen). De missers in de baseparing en dus de foutjes die in een nieuwe DNA-keten ontstaan worden o.a. veroorzaakt door Uv-licht, kosmische straling, chemische stoffen (carcinogene stoffen).
Omdat de base-volgorde in DNA de genen bepalen zullen ook de genen veranderen en dus de eigenschappen van het organisme. Menselijke cellen geven b.v. woekergroei (kanker), bacteriën worden resistent tegen antibiotica en virussen worden resistent of krijgen andere agressieve eigenschappen.
Kort samengevat kan je dus eggen, dat virussen muteren door reproductiefouten en daardoor andere eigenschappen krijgen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als een virus muteert, ontstaat een iets andere versie van het virus. Door kopieerfouten ontstaan mutaties.
Elke keer dat een virus een menselijke cel binnendringt, kopieert het zijn eigen genetische code, zodat het zichzelf kan verspreiden. Vaak worden tijdens het kopiëren foutjes gemaakt.
Organismen met DNA, zoals mensen, planten, bacteriën en DNA-virussen, doen aan proofreading. Ze controleren hun kopie achteraf en corrigeren de meeste fouten.
Bij RNA-virussen is dat controlemechanisme veel zwakker (zoals bij het coronavirus) of zelfs helemaal afwezig (bijvoorbeeld bij het virus dat mazelen veroorzaakt).
SimonV