Mag je als 16-jarige zelf kiezen of je een (corona)vaccinatie neemt?

Heb totaaaaaal geen belang bij een corona vaccin omdat ik jong, en gezond ben. (Helaas) Denk ik dat mijn ouders anders over het vaccin denken.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
TurfGraver
3 jaar geleden
Omdat je jong en gezond bent kun je niet besmet worden?
LeonardN
3 jaar geleden
@TG Dat zegt de vrager niet.
Een coronabesmetting heeft zelden een ernstig effect op gezonde jongeren.
crispy
3 jaar geleden
Voordat je überhaupt aan de beurt zou kunnen zijn voor deze vaccinatie ben je minstens 1, misschien wel 2 jaar ouder. En dan kies je zelf, behalve als er een mogelijke verplichting vanuit de overheid komt.
ronron1212
3 jaar geleden
@LeonardN een besmette jongeren kan dus weer ouderen besmetten dat is het probleem niet dat de jongere alleen ziek wordt of niet maar besmettelijk is.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
ja klopt @ronron1212 niemand houdt rekening met de ouderen als het over jongeren en corona gaat, ze bluffen je af en/of zeggen ik krijg het niet over herstel er zo van, maar kunnen wel anderen besmetten als ze het hebben. en helemaal link als je het niet kan zien aan mensen of ze besmet zijn.
TurfGraver
3 jaar geleden
@LeonardN,
? = vraagteken
LeonardN
3 jaar geleden
@TG Je lijkt te impliceren dat de vrager dat impliceert.
De vrager denkt waarschijnlijk zo: "
IK kan wel besmet raken en anderen besmetten, MAAR dat is voor MIJ (zeer waarschijnlijk) niet zo erg want ik ben jong en gezond.
Wat het vaccin doet is nog onbekend. Echter ik ben jong en geen achttien jaar, mag ik dan wel zelf beslissen.
"

Antwoorden (2)

Dat je jong bent en gezond wil niet zeggen dat je niet besmet kan worden, Als jij besmet raakt kun je je ouders je opa's en oma's besmetten en ga zo maar door. Ja je ouders kunnen je dwingen.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Min. Ik ben het ronrion1212 eens dat 'als jij besmet raakt kun je je ouders je opa's en oma's besmetten en ga zo maar door'. Maar ouders kunnen je in dit opzicht niet dwingen.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
je leest vaak dat mensen niet willen vaccineren vanwege nog niet bekende/onbekende bijwerkingen of complicaties.
Ja, als 16-jarige mag je zelf kiezen voor al dan niet vaccineren.
Vanaf 16 jaar kunnen jongeren zelfstandig beslissen over medische ingrepen, waaronder vaccinatie.
.
Nog een aanvulling. Het bovenstaande is een richtlijn van de KNMG. Als de overheid vaccinatie van iedereen zou verplichten, "overrulet" dat natuurlijk die richtlijn. Ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren want ook andere vaccinaties zijn niet verplicht gesteld. Dat zou naar mijn mening ook in strijd zijn met de Grondwet of, in ieder geval, op gespannen voet daarmee staan.
.
En nog een aanvulling, vanuit de richtlijn uit de bron. Ik citeer:

@ Bij jongeren van 12 tot 16 jaar is de toestemming van de ouders/voogden en van de jongere zelf vereist. In twee uitzonderingsgevallen is de toestemming van alleen de jongere voldoende.
Als het niet behandelen van de jongere voor hem ernstig nadeel oplevert (denk aan geslachtsziekte, vaccinatie) (...).@
Hieruit zou je kunnen afleiden dat in bepaalde situaties een 12-jarig kind zonder toestemming van de ouders gevaccineerd kan worden, als alleen het kind gevaccineerd wil worden.
Toegevoegd op 20 november 2020 08:13: tekst
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Computoon , bedankt voor je antwoord topper!
tinus1969
3 jaar geleden
Klopt. 16-jarigen zijn medisch handelingsbekwaam.