Waarom gelden veel coronamaatregelen niet voor kinderen?

Voor kinderen onder de 13 gelden de meeste coronamaatregelen niet. Denk hierbij aan een mondkapje in het OV of een verbod op zingen in groepsverband. Maar iedereen kan toch Corona krijgen? Het hangt natuurlijk af van je immuunsysteem, al is de kans is nooit nul. Waarom worden kinderen niet ziek door Corona?

3 jaar geleden

Antwoorden (1)

Lang werd gedacht dat kinderen niet de 'motor' van de pandemie waren. Omdat risicogroepen vooral ouderen en mensen met een verzwakt immuunsysteem zijn en kinderen nauwelijks symptomen vertonen, werd verondersteld dat die groep minder snel corona kan doorgeven eens ze het gekregen heeft. Recente studies (van o.a. KU Leuven) spreken dit echter (deels) tegen, en concluderen vooral dat het feit dat kinderen weinig tot geen symptomen vertonen bij het oplopen van COVID19, minder te maken heeft met het potentieel doorgeven van het virus. Met andere woorden, het wilt niet zeggen dat omdat ze nauwelijks symptomen hebben, dat ze ook minder mensen kunnen besmetten. Hier speelt ook de politiek en de maatschappij een grote rol in: kinderen onder de 12 moeten hun sociale capaciteiten ontwikkelen, en die sociale capaciteiten blijven natuurlijk onbenut wanneer ze niet in contact mogen komen met anderen. Op het laatste deel van je vraag (waarom kinderen niet ziek worden door corona), kan ik geen antwoord bieden. Hopelijk heeft dit je vraag toch deels kunnen beantwoorden!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Kinderen kunnen wel degelijk ziek worden. We zien een stijgend aantal infecties met het nieuwe coronavirus bij alle leeftijden. Ook bij kinderen.
Kinderen met bepaalde onderliggende aandoeningen hebben meer kans op een ernstige ziekte door het virus. Sommige kinderen kunnen een zeldzame complicatie krijgen die een orgaanontsteking kan veroorzaken.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen
https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/11/16/935559102/over-1-million-children-tested-positive-for-coronavirus-in-the-united-states?t=1605704172676