Wat is de betekenis van publiek toegankelijke locaties?

Is een publiek toegankelijke locatie hetzelfde als een openbare ruimte? In principe zijn alle openbare ruimtes publiekelijk toegankelijk. Dus een publiek toegankelijke locatie zou dan ook een openbare ruimte moeten zijn. Maar een trappenhuis kan ook door publiek worden betreden en is geen openbare ruimte. Hoe moet ik dit opvatten?

3 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Volgens de Van Dale zijn voor ieder toegankelijke ruimtes hetzelfde als openbare ruimtes.
Of een trappenhuis of ontvangstruimte van een bedrijf hier ook toe behoren, is een punt van discussie. Je zou kunnen zeggen dat iedere burger zo’n locatie kan binnenlopen, dus dat het openbare ruimten zijn. Of: dat zo’n ruimte eigenlijk niet voor iedereen bedoeld is.

De Rijksoverheid noemt als voorbeeld van publieke plaatsen gemeentehuizen, winkels en ziekenhuizen wanneer het algemene ruimtes betreft zoals receptie-, loop- wachtruimten, winkels en kantines voor bezoekers/patiënten.
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
De link naar Van Dale is dubieus. De gratis internetversie is nauwelijks bruikbaar vanwege de summierheid. M.b.t. "openbaar" wordt een wel erg beknopte omschrijving gegeven; drie korte betekenissen.
In de papieren Van Dale staan zes zeer uitvoerige betekenissen.