Kan een virus vrijkomen uit gesmolten ijs van duizenden jaren geleden?

Ik las een artikeltje op de wetenschapspagina van NU.nl over het uitsterven van verschillende menssoorten zoals de neanderthalers. Dit scheen iedere keer gebeurt te zijn bij een klimaattransitie. We gaan nu ook weer naar een klimaattransitie toe veronderstelt men. Gevolg van klimaatverandering is o.a. dat oude / "eeuwige" ijsvlaktes smelten. --- ??? Kan het zijn dat daardoor oude virussen weer opduiken ??? --- .......... b.v. Corona!?! .... ( >Oud virus?) Die virussen moeten op de een of andere manier ontstaan zijn. Het lijkt mij, gezien er iedere keer een mensensoort uitstierf er meer moet zijn geweest dan alleen een klimaattransitie. Een virus lijkt mij een mogelijke meer aannemelijke dader. Oorzaak en gevolg!?!

Ik ben geen wetenschapper. Het is maar gis en gokwerk.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
tinus1969
3 jaar geleden
"Die virussen moeten op de een of andere manier ontstaan zijn."
Dat verklaar je niet met 'uitgestorven/ingevroren'; ook dat ingevroren virus moet ooit zijn ontstaan.
Nieuwe coronavirussen ontstaan hoogstwaarschijnlijk in vleermuizen. Vleermuizen leven in grote groepen dicht op elkaar, wat een ideale plek is voor evolutie/mutatie van virussen.

Antwoorden (2)

Theoretisch zou het kunnen. Alhoewel veel virussen in warme lucht na verloop van tijd onschadelijk worden, kunnen ze in bevroren toestand intact blijven.
Onderzoekers van de Ohio State University hebben een groot aantal onbekende virussen ontdekt in het ijs van een gletsjer uit Tibet. In totaal troffen ze 33 verschillende groepen virussen aan. Daaronder bevonden zich 28 virusgeslachten die nieuw zijn voor de wetenschap.
SimonV
3 jaar geleden
Talloze virussen zijn om ons heen. Die "leven" nu en die zijn voor ons bedreigend. Zo'n "gesmolten ijs"-virus is dan niet echt interessant; eerder een curiositeit.
Op internet staan vele artikelen over virussen die interessanter zijn en meer informatie bieden dan het genoemde nu.nl artikel - dat zo goed als onopgemerkt is gebleven. Lees bijv. het relevante opiniestuk "De natuur zit tjokvol virussen" van em. hoogleraar Herbert Prins in NRC van 15 mei 2020.
www.nrc.nl/nieuws/2020/05/15/de-natuur-zit-tjokvol-virussen-a3999880