Kun je met een mondkapje op nog steeds iemand besmetten?

We dragen mondkapjes om onszelf en anderen te beschermen. Wel zie ik steeds vaker andere mensen dichter dan anderhalve meter bij elkaar staan. Ik dacht dat die anderhalve meter nog steeds van kracht was, ongeacht of degene een mondkapje draagt. Nu begin ik te twijfelen. Kun je met een mondkapje op nog steeds iemand besmetten?

3 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Ja. Mondkapjes verminderen de kans op besmetting. Maar ze houden lang niet alles tegen. Vooral de stoffen mondkapjes laten nog erg veel door, volgens een onderzoek van Kassa.
Alleen het medische KN95 masker werd als ‘goed’ getest. Het ministerie van VWS raadt af om een KN95 masker te kopen, omdat deze gelijk staan aan de FFP2-gezichtsmaskers en die zijn in eerste instantie bedoeld voor de zorg.
Er waren nog twee maskers die het redelijk deden. Een masker met twee lagen katoen, maar dan alleen als er een los extra filter in werd geschoven. En bij het wegwerpmasker van tissue hield het materiaal bij de neus en mond redelijk wat tegen, maar was er door een slechte pasvorm juist veel lekkage bij de wangen. Het masker van polyester, bamboe en zijde kwamen slecht uit de test.
Toegevoegd op 28 oktober 2020 12:41: bron
SimonV
3 jaar geleden
De afstand van 1,5 meter blijft gewoon van kracht. Een mondkapje is een extra maatregel die jezelf en anderen beschermt. De luchtstroom verandert. Neem hoesten; de snelheid van uitgehoeste lucht is zo'n 60-100 km/u. Bij niezen zelf 2 x zo snel. Met een mondkapje zullen de aerosolen afgeremd en verspreid worden (bij de gebruiker).
Daarnaast blijft ventilatie van belang. En de hygiëne.