Kan je eten delen met anderen als je Corona hebt?

Om verwarring te voorkomen: ik heb zelf geen Corona. Wel deel ik mijn eten soms met anderen, zoals mijn vriend of vriendinnen. Voor zover ik weet heeft nog geen van hen Corona opgelopen. Iemand zonder symptomen kan echter al besmettelijk zijn. Daarom vraag ik me af of je een risico loopt op Corona als je eten deelt met iemand.

3 jaar geleden
1.6K
crispy
3 jaar geleden
Het ligt er maar net aan wat je bedoelt met delen.
Om de beurt een hapje van je boterham nemen is niet slim.
Je boterham in tweeen delen en dan aan een ander geven, daar loop jij geen risico mee, de ander wel.
Een schaal lasagne op tafel zetten en uitdelen per persoon, is veilig voor iedereen. Maar niet met z'n allen uit die schaal gaan eten, want dan besmet je met de lepel die je in je mond hebt gehad de lasagne.
Pieterke
3 jaar geleden
Dit had je best als antwoord kunnen zetten @crispy.

Antwoorden (3)

Nee, als jij Corona hebt, hoor je in isolatie thuis te zitten tot je niet meer besmettelijk bent.
Het is dan behoorlijk dom om gezellig met vrienden te gaan eten.
Het virus kan actief blijven op oppervlakken, daarom word er ook zo gehamerd op regelmatig handen wassen.
Eten met elkaar delen is een manier om het virus te verspreiden.
Toegevoegd op 19 oktober 2020 08:52: tekst
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Vraagstelster heeft geen corona. De min is overigens niet van mij.
Ritsuka
3 jaar geleden
"Kan je eten delen met anderen als je Corona hebt?"
Dit is de hoofdvraag, daar gaat mijn antwoord vooral op in.
Als jij je eten deelt met iemand loop je niet meer of minder risico op besmetting, dan wanneer jij je eten niet deelt. Als je iemand in je kennissenkring hebt met corona is het alleen maar sociaal om die besmette persoon van eten te voorzien, omdat diegene geen boodschappen mag doen.
Als je zelf corona hebt, dan is het niet de bedoeling dat je je eten met anderen gaat delen, want dan zou je de ander wel kunnen besmetten.
Toegevoegd op 19 oktober 2020 10:45: tekst
3 jaar geleden
Summo
3 jaar geleden
Wat is je antwoord nu precies? In je eerste regel zeg je dat je niet meer of minder risico loopt.
In de laatste regel zeg je dat je zo wel iemand kunt besmetten.
Begrijp ik het misschien niet goed, maar dit is toch tegengesteld?
Je vraag is niet geheel duidelijk gesteld. Eten delen is nl een breed begrip.
Dat loopt van een boterham in 2 delen snijden en op 2 bordjes leggen tot samen met 1 lepel een kom pap leegeten.

Puur theoretisch zou je volgens mij zelfs samen die kom pap kunnen eten van één lepel, als je dat wel op 1,5 meter kunt doen ;). Dus dat zou maken dat je niet besmet kunt raken van het delen van eten.

Het virus verspreidt zich door de lucht, virusdeeltjes die je opeet worden in principe in je maag om zeep geholpen door het maagzuur.
Je moet dan echter geen virusdeeltjes inademen of via die lepel met je neusslijmvlies of ogen in contact brengen.

Ik zou het experiment trouwens zelf niet aandurven.
Ook je maagzuur heeft verder natuurlijk een limiet in zijn organisme dodende werking. Dat is ook de reden dat je van bedorven voedsel toch een voedselvergiftiging kunt krijgen. Dan zijn er zoveel bacterien aanwezig dat er genoeg het maagzuur overleven om je ziek te maken.